Brittikauppaketju sitoo kananmunan tuottajahinnan tuotantokustannuksiin
Kauppaketju kertoo haluavansa tarjota tuottajille taloudellista varmuutta epävakailla markkinoilla.Britannian kolmanneksi suurin päivittäistavarakauppaketju Sainsbury’s ottaa käyttöön uuden hinnoittelumallin kananmunille, Farmers Weekly -lehti kertoo.
Ketju on perustanut uuden tuottajaryhmän, jolle luvataan tuotantokustannuksiin sidottu tuottajahinta. Syyskuussa käynnistyvässä ryhmässä on mukana yli sata munantuottajaa. Se toimii yhteistyössä kolmen suuren munapakkamon kanssa.
Kauppa kertoo haluavansa tarjota tuottajille taloudellista varmuutta epävakailla markkinoilla. Toimintamallin toivotaan myös rohkaisevan tuottajia investoimaan.
Viime aikojen pahin talouskurimus kananmunatiloilla nähtiin 2022, kun tuotantokustannukset nousivat räjähdysmäisesti, mutta tuottajahinnat matoivat jäljessä.
Turvaa tuovan tuottajahinnan vastineeksi ryhmän tuottajilta odotetaan sitoutumista eläinten hyvinvoinnin parantamiseen. Heidän pitää myös tehdä vuosittainen hiilijalanjälkilaskelma.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








