Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kiinalaiset ihastuivat suomalaisen sianlihan makuun – Sikateemapuisto hauskuuttaa kiinalaislapsia

    HK Scanin tavoite on ensimmäisen 12 kuukauden aikana viedä Kiinaan kolme miljoonaa kiloa sianlihaa. Kilojen rahallista arvoa HK Scan ei kerro.
    Sikajauhelihaa kiinalaisen kaupan tiskissä.
    Sikajauhelihaa kiinalaisen kaupan tiskissä. 
    HK Scanin toimitusjohtaja Jari Latvanen (vas.), Zhejiang Qinglian Foodin toimitusjohtaja Mingshu Xu ja HK Scanin hallituksen puheenjohtaja Mikko Nikula kättelemässä alkavan yhteistyön kunniaksi.
    HK Scanin toimitusjohtaja Jari Latvanen (vas.), Zhejiang Qinglian Foodin toimitusjohtaja Mingshu Xu ja HK Scanin hallituksen puheenjohtaja Mikko Nikula kättelemässä alkavan yhteistyön kunniaksi. 
    Sikajauhelihaa kiinalaisen kaupan tiskissä.
    Sikajauhelihaa kiinalaisen kaupan tiskissä. 

    Joskus vaatimaton ruoka voi avata tien valtaville markkinoille. Näin kävi HK Scanin kehittämälle rypsiporsaanlihalle, jota kiinalaisen Zhejiang Qinglian Food –yhtiön edustajat saivat maistaan Suomen vierailullaan.

    "Kiinalaisille lihan maku on erittäin tärkeää. He pyysivät meitä keittämään vedessä sianlihaa ilman suolaa ja mitään mausteita. Söimme sekä vilja- että rypsipossua sekä niiden keitinlientä. Makuero oli huomattavat ja teki kiinalaisiin vaikutuksen", kertoo viennistä ja Tanskan liiketoiminnasta vastaava johtaja Jukka Nikkinen HK Scanilta.

    Nyt HK Scan ja Zhejiang Qinglian Food ovat sopineet yhteisyrityksen perustamisesta. Rypsiporsaanlihan viennin on määrä alkaa kesän korvilla.

    Kiinalaiset olivat vaikuttuneita myös suomalaisten perhetilojen vastuullisesta ja pitkäjänteisestä tavasta kasvattaa ja hoitaa sikoja, Nikkinen kertoo kumppaneiden Suomen vierailusta.

    Maku ja suomalainen tapa tuottaa sianlihaa tullaan ottamaan huomioon rypsiporsaan markkinoinnissa kiinalaiskuluttajille Suomen luontoa ja revontulia unohtamatta.

    Kuluttajapakkaukset ovat parhaillaan tekeillä. Sitten nähdään, miten kiinalaiset paketoivat suomalaissian valttikortit kuluttajia houkuttelevasti.

    HK Scanin tavoite on ensimmäisen 12 kuukauden aikana viedä Kiinaan kolme miljoonaa kiloa sianlihaa. Kilojen rahallista arvoa Nikkinen ei kerro.

    Kolme miljoonaa vientikiloa ei tarkoita, että HK Scanin sianlihan tuotantomäärä muuttuisi. Nykyisillä määrillä lähdetään liikkeelle, Nikkinen tähdentää.

    Kiinaan viedään isoja ruhonosia sellaisenaan, sillä sikäläiset ovat tottuneet syömään kaikkia ruhonosia.

    Ruhot pannaan ensin kahtia ja sitten puolikkaat neljään osaan. Zhejiang Qinglian Food paloittelee ruhot pienemmiksi, kuluttajapakkaa ne sekä hoitaa markkinoinnin ja jakelun.

    Zhejiang Qinglian Foodin päätuote on sianliha. Yhtiöllä on kaksi brändiä, toinen premium ja toinen suunnattu ylemmälle keskiluokalle.

    Samaan tapaan kuin HK Scanilla myös kiinalaisyhtiöllä on hallussaan koko tuotantoketju tilalta kuluttajalle.

    Sika on todellakin keskiössä.

    Yhtiön pääkonttorilla on hiljakkoin avattu sikateemapuisto. Siellä lapset voivat tutustua sikoihin muun muassa ruokkimalla niitä.

    HK Scanin kumppani ei kiinalaisiin alan yrityksiin verrattuna ole kovin suuri, mutta Nikkisen mukaan se kasvaa voimakkaasti. Yhtiön liikevaihto on noin 500 miljoonaa euroa vuodessa.

    Pääkonttori sijaitsee Kaakkois-Kiinassa Haiyanin kaupungissa noin tunnin ajomatkan päässä jättiläismäisestä Shanghaista.

    Haiyan ja Shanghai muodostavat yhtiön päämarkkina-alueen, jolla asuu noin 30 miljoonaa ihmistä.

    "Nyt katsotaan ja opitaan kokemuksista: kuinka suuri osa alueen asukkaista haluaa ostaa tavallista sianlihaa kalliimpaa suomalaista premium-lihaa."

    Rypsiporsaan kanssa katsotaan, onko sen hintaa mahdollisesti joustettava kannattavuuden rajoissa alaspäin, Nikkinen kertoo.

    Bulkkisianlihamarkkinoille suomalaisen yhtiön on turha lähteä, koska toiminta olisi kannattamatonta.

    HK Scan on valmistellut Kiinan viennin aloittamista pitkään. Maan sianlihamarkkinat ovat valtavat ja toimijoita on paljon. Sopiva kumppani on osattava valita hyvin.

    "Etsimme yhteistyökumppania, jolla on ymmärrystä ja osaamista vahvan brändin rakentamisessa ja osaavat ja haluavat myydä jotain muuta kuin perussianlihaa.

    "Lopulta me valitsimme Zhejiang Qinglian Foodin ja he meidät."

    Lue myös:

    HK Scan perusti Kiinaan yhteisyrityksen – sianlihan vienti alkamassa