Lukijalta: Vastakkainasettelu ei vie elintarvikeketjua eteenpäin
Viime vuoden lopulla saadut alustavat tulokset osoittivat, että kaupan osuus elintarvikeketjun rahavirroista oli pienentynyt, kirjoittaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Kuluttaja viime kädessä päättää, mitä koriinsa valitsee, kirjoittaa Kari Luoto. Kuvituskuva. Kuva: Pekka FaliPäätoimittaja Jouni Kemppainen sanaili kolumnissaan (8.3.), miten hallituksen leikkauksista on leikki kaukana ja maataloutta ajetaan kaupan armoille.
On aika tarkistaa Tilastokeskuksen faktat siitä, miten eri toimijoiden hintatasot ovat kehittyneet kahden viime vuoden aikana.
Vuonna 2022 pääasiassa elintarviketeollisuuden maksamat maatalouden tuottajahinnat nousivat 28,8 prosenttia, kaupan ja ravintoloiden teollisuudelle maksamat valmistajahinnat nousivat 15,6 prosenttia ja päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden kuluttajahinnat nousivat 10,2 prosenttia. Kaupan liikevaihto nousi kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksen takia kuitenkin vain 3,8 prosenttia.
Vuonna 2023 tuottajahinnat nousivat 1,9 prosenttia, valmistajahinnat 9,9 prosenttia ja päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden kuluttajahinnat 9,6 prosenttia. Kaupan liikevaihto nousi 4,7 prosenttia.
Maatalouden tuotantovälineiden hankintahinnat lähtivät voimakkaaseen kasvuun vuoden 2021 lopulla, mihin elintarvikeketju reagoi sopimuksia tarkastelemalla. Tilastokeskuksesta selviää kuitenkin, että maatalouden tuotantovälineiden ostohintaindeksi on ollut miinuksella huhtikuusta 2023 lähtien ja tuottajahintojen nousu on ollut ostohintaindeksiä korkeampaa viimeisten 20 kuukauden ajan.
Kemppainen peräänkuulutti selvityksiä siitä, kenelle ruokaeurot ketjussa kerääntyvät. Parhaillaan sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto että konsortio, johon kuuluvat Pellervon taloustutkimus PTT, Luonnonvarakeskus Luke ja Reinu econ oy tekevät laajoja selvityksiä aiheesta. Viime vuoden lopulla saadut alustavat tulokset osoittivat, että kaupan osuus elintarvikeketjun rahavirroista oli pienentynyt.
Elinkustannusten nousu on iskenyt voimalla kuluttajiin. Onkin tärkeää, että kaupoissa on tarjolla laaja ja monipuolinen valikoima eri hintaluokissa, sekä brändituotteita että kaupan omia merkkejä. Kuluttaja lompakkoineen arvottaa ja lopulta päättää, mitä koriinsa valitsee.
Ruokaketjussa tulisi välttää vastakkainasettelua. Ketjun toimijoiden kesken on viimeisen runsaan vuoden mittaan nähty ilahduttavan paljon kehittävää ja eteenpäin katsovaa keskustelua. Tämän soisi jatkuvan.
Kari Luoto
toimitusjohtaja
Päivittäistavarakauppa ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




