Suomen parhaat tiet Kaakkois-Suomessa? Paikallisilla ja ely-keskuksella eri näkemys teiden kunnosta: ”Reunassa jalkapallon mentävä kuoppa”
Jotkut asfalttitietkin olisivat jopa parempia sorateinä, MTK Kaakkois-Suomen varapuheenjohtaja uskoo.
Ari Sinkkosen traktori koki kovia kuoppaan ajon yhteydessä. Työkoneet ovat alueen teillä lujilla, sanoo MTK Kaakkois-Suomen varapuheenjohtaja. Kuva: Saara LaviParikkalalainen urakoitsija ja viljelijä Ari Sinkkosen on huolissaan alueensa tiestön kunnosta.
Kevättöiden yhteydessä hänen Fendt 828 -traktorinsa etulasi hajosi, kun Sinkkonen ajoi koneella kuopan yli.
”Hyvin yleinen ilmiö tällä nurkalla Suomea”, toteaa teiden huonosta kunnosta MTK Kaakkois-Suomen varapuheenjohtaja Janne Kainulainen.
”Ilmiö koskee alempia kantaverkon teitä, niin asfaltoituja teitä kuin hiekka- ja sorateitäkin.”
Kevät oli kelirikon kannalta pahin moneen vuoteen, hän jatkaa. Henkilöautolla 15 minuutin matkaan oli pahimmillaan varattava puoli tuntia.
Riski kaluston hajoamiseen on iso, hän sanoo.
Ilmiöön törmää kuitenkin Kainulaisen mukaan joka kevät ja syksy kantaverkon teillä. ”Omasta tienlaidasta kun lähtee liikenteeseen, reunassa on jalkapallon mentävä kuoppa.”
Jotkut asfalttitietkin olisivat jopa parempia sorateinä, Kainulainen uskoo. ”Kun on aivan jäätäviä kuoppia, matalammalla autolla pohja voi ottaa kovemmassa vauhdissa kiinni.”
Tilastojen valossa tilanne näyttää toisenlaiselta.
Päällystettyjen teiden osalta Kaakkois-Suomen alue on Suomen huippua, kommentoi kunnossapitopäällikkö Tuomas Vasama Kaakkois-Suomen ely-keskuksesta.
Päällysteiden kuntotiedon mukaan Kaakkois-Suomen ely-keskuksen alueen (Etelä-Karjala ja Kymenlaakso) huonokuntoisia on yhdeksän prosenttia, kun koko Suomen keskiarvo on 16 prosenttia (2023).
Kaakkois-Suomen soratietkin kestävät Vasaman mukaan vertailun, vaikka valtakunnallista vertailudataa ei aiheesta löydy.
Suurempia remontteja kuten teiden kaventamista tai kantavuuden parantamista pystytään tekemään kuitenkin rajoitetusti. ”Tarpeita on pitkät listat.”
Erityisen hyväksi Kainulainen ei Kaakkois-Suomen tieverkon tasoa menisi kehumaan.
”Kun lähtee valtatie 6:sta Etelä-Karjalasta Pohjois-Karjalaan, Kitee–Kesälahti on niin ikäviä kulumanjälkiä että on katsottava, missä ajaa.”
Teiden kunto nostetaan aiheena esiin aika ajoin MTK:n kevät- ja syyskokouksessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








