Anora: Ohran hinta ennätyslukemissa, saatavuudessa ongelmia
Keskimääräinen markkinahinta nousi ohralla 77 prosenttia alkuvuoden aikana. Venäjän viennin keskeytyksellä ei Anoran mukaan ole olennaista vaikutusta liikevaihtoon.
Viljaan kohdistuvat rajoitteet ovat johtaneet hintojen nousupaineeseen kaikissa tuotantokustannuksissa. Kuva: Carolina HusuOhran hinnan voimakas nousu ja saatavuuden hankaloituminen ovat nostaneet voimakkaasti pohjoismaalaisen juomayhtiön Anoran tuotantokustannuksia, selviää yhtiön osavuosikatsauksesta.
Ohran keskimääräinen markkinahinta nousi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 77 prosenttia 289 euroon tonnia kohti. Viime vuonna hinta oli samalla aikavälillä 163 euroa tonnia kohti.
Ohran ennätyskorkean hinnan vaikutusten lieventämiseksi Koskenkorvan tislaamon käyntinopeutta laskettiin. Tämän seurauksena ensimmäisellä neljänneksellä käytettiin 46,9 (viime vuonna 52,9) miljoonaa kiloa viljaa.
Pakotteista johtuvalla Venäjän viennin keskeytyksellä ei Anoran mukaan ole olennaista vaikutusta konsernin liikevaihtoon. Sen sijaan maailmanlaajuisten toimitusketjujen häiriöt ja viljan tarjontaan kohdistuvat rajoitteet ovat sodan vuoksi lisääntyneet, mikä on johtanut hintojen nousupaineeseen kaikissa tuotantokustannuksissa. Keskeisenä ongelmana on juurikin ohran saatavuus.
Toimitusjohtaja Pekka Tennilän mukaan hinnankorotukset kumosivat vain osittain korkeampien tuotantokustannusten vaikutuksia tulokseen.
Tuotantokustannusten odotetaan pysyvän korkealla loppuvuoden ajan.
Ukrainan sota voi Anoran mukaan aiheuttaa epävakautta sopimusvalmistuksen volyymeissä. Lisäksi maailmanlaajuisten pääomamarkkinoiden epävakaa tilanne voi vaikuttaa merkittävästi valuuttakursseihin.
Anoran ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 133,4 miljoonaa euroa. Liikevaihto jäi viime vuodesta, jolloin liikevaihto oli134,2 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Tennilän mukaan liikevaihtoon ensimmäisellä neljänneksellä vaikutti pääsiäismyynnin myöhäisempi ajankohta, mikä tulee näkymään liikevaihdossa vasta vuoden toisen neljänneksen katsauksessa.
”Lisäksi viinien myynti laski markkinavolyymien laskun mukaisesti, kun taas väkevien alkoholijuominen myynti kasvoi matkustajamyynnin palautumisen myötä.”
Myynnin suhteen Suomessa väkevissä juomissa useimmat kategoriat laskivat, mutta liköörien, akvaviittien ja muiden viskien kategoriat kasvoivat hieman.
Viineissä volyymit laskivat kaikissa kategorioissa. Hanapakkausviinien osuus on palaamassa pandemiaa edeltävälle tasolle.
Tilikauden tulos oli 2,1 miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,03 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




