Valmissalaattien markkinajohtaja lisää vauhtia laajennuksella – ”Täällä olemme lähellä viljelijöitä”
Enemmistö suomalaisista on lisäämässä kasviksia ruokalautaselleen, salaattivalmistajan barometri kertoo.Seinäjoki
Toimitusjohtaja Sami Haapasalmi hakee kasvua suomalaisen ruokatrendin kasvipainotteisessa imussa. Kuva: Jyrki Johannes TervoKuusi kymmenestä suomalaisista aikoo lisätä kasvisten syöntiä, selviää Fresh Servantin teettämästä Kasvisbarometritutkimuksesta.
Samassa tutkimuksessa todetaan myös, että vain joka seitsemäs kuluttajista syö mielestään suosituksen mukaisen määrän 500–800 grammaa vihanneksia ja hedelmiä.
Fresh Servant Oy on vuonna 1995 perustettu voimakkaasti kasvava ja kehittyvä elintarvikealan yritys. Yritys on markkinajohtaja kuluttajapakatuissa salaateissa.
Yritys on saanut valmiiksi vihannes- ja hedelmätukkukaupan logistiikan keskittämisen Pedersörestä Seinäjoelle.
Muutoksella vastataan myynnin kasvun tarvitsemaan kapasiteettiin ja kilpailukykyyn. Logistiikan kapasiteetti tukkuliiketoiminnassa lähes tuplaantuu.
Yksi Freshin vahvuuksista on tehokas tilaus-toimitusprosessi ja logistiikka. Yhtiö on viimeisten vuosien aikana satsannut kymmeniä miljoonia logistiikan järjestelmiin ja automaatioon etenkin Edsevön toimipisteessä, jossa sijaitsee yhtiön valmisruokien logistiikkakeskus.
”Seinäjoen yksikköä aletaan kehittämään samoilla opeilla”, tiedottaa toimitusjohtaja Sami Haapasalmi.
Fresh Servant Seinäjoella
Kiinteistön kokonaispinta-ala on noin 5500 m2
Yli 700 eri nimikettä
Yli 6 miljoonaa kiloa vuodessa
Yksikössä työskentelee yhteensä noin 50 henkilöä
Töitä tehdään kahdessa vuorossa
Toimipisteet Pedersöressä, Seinäjoella ja Lapualla
Yrityksessä työskentelee noin 550 henkilöä lähes 40:stä eri maasta.
Tiloissa on toiminnot saapuvalle ja lähtevälle logistiikalle, hedelmien ja vihannesten varastoinnille ja asiakaskeräilylle, sekä hedelmien ja vihannesten pakkaamolle.
Yksikössä työskentelee myös monia yrityksen muita tukitoimintoja ostosta ja asiakasmyynnistä markkinointiin.
”Seinäjoki on logistisesti erinomainen paikka liiketoiminnan kannalta. Olemme lähellä yhteistyökumppaneitamme, kuten viljelijöitä ja muita tuottajia ja valmistajia”, toteaa Haapasalmi.
Tarjooma kasvaa ja kehittyy ennen kaikkea eri satokausien ja sesonkien ympärille, joka vaatii paljon analysointia eri tuotteiden menekin ja hankinnan toteuttamiseksi.
”Haluamme valita hyvistä parhaat sesongin tuotteet sekä Suomesta että ulkomailta. Valikoimaa kehitetään sekä ravintoloille että kaupalle. Elämys ravintolassa tai kaupassa lähtee hyvistä raaka-aineista ja makujen yhdistelmistä”, toteaa tukkuliiketoiminnan johtaja Henna Korhonen.
”Tavoitteenamme on kasvattaa tukkuliiketoiminnan liikevaihto jopa 30 miljoonaan lähivuosien aikana.”
Kasvun taustalla ovat vihannesten ja hedelmien kasvava kulutus tulevaisuudessa, kasvu uusissa asiakkuuksissa ja jakeluteissä sekä innovaatiot.
”Tavoitteenamme on kasvattaa tukkuliiketoiminnan liikevaihto jopa 30 miljoonaan lähivuosien aikana”, kertoo Haapasalmi.
Tänä vuonna yritys tavoittelee noin sadan miljoonan euron liikevaihtoa, josta tukkuliiketoiminnan osuus on reilu 15 prosenttia.
Fresh Servant Oy:n liiketoiminnot muodostuvat tuoreiden tuotteiden, kuten valmiiden Hetki-brändillä myytävien salaattien, leipien, mikroaterioiden ja muiden välipalatuotteiden valmistuksesta sekä tuoreiden kokonaisten vihannesten, juuresten, hedelmien, marjojen sekä muiden tuoreiden komponenttien tukkukaupasta ravintoloille sekä vähittäiskaupalle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





