Apetitin liiketulos kasvoi vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta – ”Edullisuus on edelleen tärkeä kriteeri ostopäätöksessä”
Apetitin liikevaihto laski alkuvuonna, mutta yhtiö onnistui parantamaan liiketulostaan vertailukauteen nähden.
Apetit valmistaa pakasteita ja kalajalosteita, minkä lisäksi se tuottaa kasviöljyjä. Kuva: Kari SalonenElintarvikekonserni Apetit oyj:n tammi–kesäkuun jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 79,2 miljoonaa euroa, kun vertailukaudella se oli 93,2 miljoonaa euroa.
Jatkuvien liiketoimien tulos oli 3,3 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2023 vastaavana ajankohtana oli 2,7 miljoonaa euroa.
Yrityksen toimitusjohtaja Esa Mäki kommentoi yrityksen talouden kehittymistä osavuosikatsauksessa positiiviseen sävyyn.
”Ensimmäisen vuosipuoliskon liiketulos oli vertailukautta parempi. Molemmat liiketoiminnot ovat parantaneet liiketulostaan. Pidämme edelleen tulosohjeistuksen, jonka mukaan konsernin liikevoiton arvioidaan olevan vertailukauden tasolla”, Mäki sanoo tiedotteessa.
Kuten muillakin elintarvikeyhtiöillä, myös Apetitilla liiketoimintaan vaikuttaa oleellisesti satokauden onnistuminen.
”Satokauden näkymät ovat tällä hetkellä kohtalaisen hyvät, mutta sadonkorjuuseen liittyvien riskien mahdollinen realisoituminen nähdään vasta syksyn aikana”, Mäki kommentoi.
Hänen mukaansa ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto on laskenut pääasiassa öljykasvituotteiden vertailukautta matalampien markkinahintojen takia.
Elintarvikkeiden inflaatio on hidastunut ja se kääntyi kesäkuussa negatiiviseksi. Tuoteryhmien välillä on edelleen isoja eroja, eikä kuluttajakäyttäytymisessä ole havaittu merkittävää muutosta, yhtiöstä kerrotaan.
”Edullisuus on edelleen tärkeä kriteeri ostopäätöksessä. Apetitin tuotevalikoima sopii vallitsevaan tilanteeseen hyvin”, Mäki tiivistää markkinatilanteen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




