MT Jättinumero: MT.FI-sivuston kaikki artikkelit saatavilla 30.10.-1.11. ilman lukurajoituksia
Maatalous

SLC:n luomutuottajat huolissaan: Muka-luomu hämärtää kuluttajien käsitystä aidoista luomutuotteista

Vain virallisesti luomusertifioitua tuotetta saa mainostaa luomuna.
Kuva: Jaana Kankaanpää / Kuvitus: Juho Leskinen
Sana Bio tuotteen pakkauksessa voi kertoa luomusta, tai sitten ei. Aidon luomutuotteen tunnistaa EU:n luomumerkistä.

Ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n luomuvaliokunta on huolissaan tavanomaisten tuotteiden myynnistä luomumielikuvalla. Varsinkin suoramyynnissä käytetään markkinointiväitteitä, joiden mukaan tuotteet ovat "lähes luomua".

Aiemmin tähän ilmiöön ovat puuttuneet Ruotsin luomutuottajat omassa kannanotossaan, SLC kertoo.

SLC:n luomuvaliokunnan puheenjohtaja Steve Nyholm korostaa vain sertifioidun tuotannon takaavan, että viljelyssä on noudatettu luomulta vaadittuja tuotantotapoja.

"On laitonta markkinoida tuotteita lähes luomuna tai käyttää termejä eko tai bio sellaisista tuotteista, jotka eivät ole peräisin sertifioidusta luomutuotannosta."

Pro Luomu ry käynnisti lokakuun alussa kampanjan, jonka tavoitteena on lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta.

Lue myös:

Ammattikeittiöissä lähi- ja villiruokaa luullaan luomuksi – kokkikilpailu haluaa lisätä tietoa raaka-aineista

Lukijalta: Ruuan alkuperä on aina ilmoitettava oikein

Selvitys: Luomu houkuttelee järjestäytynyttä rikollisuutta – EU:n luomutuotteista vain 40 prosenttia pystytään jäljittämään

Lue lisää

”Olen huomannut, miten populistista keskustelua Suomessa käydään ja siinä erityisesti naudat ovat suurin pahis" – kotieläinlobbarin arki eletään Valtimolla ja Brysselissä

Lahden tiukka kouluruokabudjetti sitoo keittiöiden kädet: "Näistä asioista ei ole keskusteltu riittävän korkealla tasolla"

1 500 hehtaarin luomuviljelijä Niko Ahlqvist ei palaisi entiseen: Luomu selkeytti kuvioita ja vähensi stressiä

Suurin osa tuottajista tyytyväisiä luomukorvauksen 30 prosentin myyntikasvivaatimukseen