Maatalous

Lihakauppias uskoo pihvikarjanlihan brändäykseen, tuottajat epäileväisempiä

Perinteisissä lihantuotantomaissa kuten Britanniassa ja Ranskassa liharodut ovat brändejä.
Kari Salonen
Charolais on yksi Suomessa kasvatettavista lihakarjaroduista.

Voisiko lihakarjarotujen brändäys toimia Suomessa?

Tämän kysymyksen esitti maataloustoimittaja Markku Pulkkinen emolehmätuotannon tulevaisuudesta keskustelleille panelisteille tiistaina 26.10. Pulkkinen toimi paneelin vetäjänä.

Aivan varauksetonta kannatusta brändys ei saanut, mutta ei sitä tyrmättykään.

Lihakarjan loppukasvattaja Tarmo Lankisen mielestä meillä on kahdet erilaiset markkinat ja niillä liikkuu erilaista lihaa.

Suoramyynnissä on mahdollisuus erikoistua rotukohtaiseen lihaan, mutta isot lihatalot ja kauppaketjut vaativat tasaista laatua ja saatavuutta ympäri vuoden. Näille rotukohtaisuuden huomioiminen on liian vaikeaa, oripääläinen Lankinen sanoi.

Kauppias Ville Pirtinaho pitää Ruokakeidas-myymäläänsä Ylöjärvellä Pirkanmaalla. Hän kertoi tavoitteenaan olevan, että ketjuihin kuulumaton myymälä on Suomen paras lihakauppa.

Myynnissä on eri liharotuisten eläinten lihaa ja tämä tuodaan näkyvästi esille lihatiskissä. Jokaiselle asiakkaalle annetaan ohjeet, millaisiin ruokiin erilaiset rodut ja ruhon osat sopivat.

Kotieläintieteen tohtori Maiju Pesonen muistutti, että meillä nautoja kasvatetaan ruhoperusteisesti. Eri lihalaatujen osuudet on tarkkaan määritelty. Isojen ketjujen on ajateltava määrien kannalta.

Jos rotujen brändääminen Suomessa on vaikeaa, voisiko se onnistua vientimarkkinoita ajatellen, Pirtinaho pohti. "Saataisiin suomalaisesta laatulihasta maailmalla haluttu tuote."

Kuluttajilla on tietty mielikuva esimerkiksi brasilialaisesta lihasta, Pirtinaho jatkoi. "Suomessa kaikki nautojen kasvatus on puhdasta ja eettistä. Miten tämä viesti saataisiin maailmalle?"

"Meillä on kallis tuotantoketju", muistutti ähtäriläinen karjanjalostukseen tilallaan keskittyvä Arto Isomäki. "Vientiä ajatellen hinnan pitäisi olla kohdallaan."

Ulkomaille markkinointi vaatii suuria määriä, Pesonen puolestaan muistutti.

Hän toi esiin, että esimerkiksi Yhdysvallat vie Kiinaan edullista naudanlihaa, joka on kasvatettu halvimmalla mahdollisella tavalla käyttäen esimerkiksi hormoneja kasvunedistäjinä.

Suomen vahvuudet ovat eläinten hyvinvointi ja se, ettei eläinten kasvua edistetä antibiooteilla tai hormoneilla.

Tämän viestin lyöminen läpi tarkasti ja voimalla maailmanmarkkinoilla ei välttämättä ole suomalaisilla lihamäärillä ja hinnoilla ole mahdollista, Putkonen jatkoi.

Paneelin tallenne Suomen Limousinkasvattajien kotisivuilla.

Lue myös:

Kuluttajat haluavat takeen eläimen hyvinvoinnista, mutta kuka keräisi merkin voitot?

MT testasi nautarotujen tuntemusta Hakaniemen hallissa – "Mä vaan syön lehmiä"

Suomen yleisimmät lihakarjarodut

Aberdeen angusBlonde d’Aquitaine Charolais HerefordHighland cattle eli ylämaan karjaLimousiinSimmentalLähde Faba

Lue lisää

Tältä näyttää kymppitonnin sonni – Atrian sonnihuutokaupassa rikottiin ennätyksiä

Tyttären innostuminen sai investoimaan - iso lihakarjatila tuplasi tuotannon

Preerioiden utelias pitkäsarvi viihtyy Suomen talvessa – Aliniityn tilalla elelevät maamme ainoat texas longhornit

100 euron kilohinta sopii laatulihaa arvostaville – kolminumeroinen luku ei pihvikarjankasvattajan kukkaroa lihota