Maatalous

Ikävä yllätys avomaavihannestuottajille – S-ryhmä kilpailuttaa tuotteita sähköisesti ja sitoo hinnan vuodeksi eteenpäin

MT:hen yhteyttä ottaneen lukija mukaan sähköinen kilpailutus merkitsee monelle pienelle ja keskisuurelle viljelijälle tuotannon lopettamista.
MT:n näkemässä SOK:n kirjeessä yhtiö toteaa, että sähköinen kilpailutus tarjoaa läpinäkyvän, helpon ja kustannustehokkaan tavan tarjouskilpailun toteuttamiseen.

S-ryhmä on järjestämässä ensimmäistä kertaa sähköistä tarjouskilpailua avomaavihannes- ja juurestuottajille sekä perunantuottajille. MT:n tietojen mukaan pakkaamot eri puolilla maata ovat saaneet SOK:lta asiaa koskevan kirjeen.

MT:n näkemässä SOK:n kirjeessä yhtiö toteaa, että sähköinen kilpailutus tarjoaa läpinäkyvän, helpon ja kustannustehokkaan tavan tarjouskilpailun toteuttamiseen.

MT:hen yhteyttä ottanut lukija on eri mieltä. Hänen mukaansa sähköinen kilpailutus merkitsee monelle pienelle ja keskisuurelle viljelijälle tuotannon lopettamista.

SOK kertoo kirjeessään, että se lähettää tarjouspyynnön kaikille tuntemilleen potentiaalisille toimijoille.

Tällaisia ovat ne, jotka täyttävät ostajan tarjouspyynnön ehdot ja pystyvät tarjoamaan haluttua tuotetta tarvittavan määrän vaaditulla laadulla ja muilla tarvittavilla ominaisuuksilla.

Kilpailutuksen ulkopuolelta tulevia tarjouksia ei hyväksytä.

SOK voi ennalta määrätä hintaportaan, jonka mukaan tarjousta voi parantaa. Esimerkiksi tarjousta voi parantaa yksi sentti kerrallaan. Tästä kerrotaan osallistujille etukäteen.

Jos kukaan ei tarjoa ostajan eli SOK:n näkemyksen mukaiseen hintaan tuotetta, se voidaan jättää kokonaan pois valikoimista.

Kirjeessään kerrotaan, että tarjotut hinnat ovat voimassa koko varastokauden, arviolta elokuusta 2021 heinäkuuhun 2022.

SOK:n eräälle sipulipakkaamolle lähettämässään kirjeessä tarjoukset sipuleista pitää toimittaa 17.1. mennessä.

Kirjeessä todetaan, että osa tuotteista pakataan SOK:n omalla private label -merkillä.

S-ryhmä lanseerasi vuonna 2015 niin sanotun halpuutuskampanjan, josta kauppaketju ilmoitti vuoden 2019 marraskuussa luopuvansa.

Halpuutukseen liittyen vihannespuolella kuohui tammikuussa 2017 (MT 10.1.2017). Tuolloin kohu nousi Pohjanmaalla. Vihannestuottajien mukaan kaupan sisäänostajat olivat vaatineet tuottajahintojen alentamista ja perustelleet asiaa S-ketjun kampanjalla.

S-ryhmä kiisti väitteet ja piti niitä perättöminä.

SOK:n kaupallinen johtaja Ilkka Alarodun mukaan SOK:n sisäänostajat eivät käy alennuskampanjan yhteydessä neuvotteluja tuottajien kanssa.

MT ei tavoittanut SOK:n edustajaa kommentoimaan asiaa ennen lehden painoon menoa.

Lue lisää

S-ryhmä jatkaa varastojuuresten, perunoiden ja sipuleiden tarjouskilpailua – vaatimus sähköisestä kilpailutuksesta oli "vahinko"

EU-komissio: Rasvattoman maitojauheen varastoista 99 prosenttia tyhjennetty

Pienet leipomot jäävät rannalle isoista julkisista tarjouskilpailuista

Pk-yritysten pääsy tarjouskilpailuihin helpottuu