Maatalous

200 000 eläimen kohtalo epävarma Suezin tukoksen takia – Kansalaisjärjestö: "Lähetyksestä vastuussa olevat eivät koskaan myöntäisi, että tuhannet eläimet kuolevat heidän aluksissaan"

Ever Given -rahtialuksen taakse jäi jumiin 16 alusta, jotka kuljettavat eläviä eläimiä EU:sta Persianlahdelle.
Animals International
Kuvakaappaus EUobserver-verkkolehdestä.

Merenkulun historian pahin eläinten hyvinvointia koskeva tragedia voi nyt olla väistämätön, kertoi kansalaisjärjestö Animals Internationalin EU:n johtaja Gabrile Păun EUobserver-verkkolehdessä pari päivää sitten.

Păun pelkäsi, että vesi ja rehuvarastot ole olleet riittävät viivästyksestä johtuen.

200 000:nnesta aluksiin rahdatusta elävästä eläimestä 130 000 oli lähtöisin Romaniasta.

Erityisen kriittisessä tilassa oli verkkolehden mukaan kuusi alusta. Niiden piti saavuttaa satamat Persianlahdella melkein viikko sitten, mutta tällä hetkellä ne ovat todennäköisesti juuri saapumassa kohdesatamiinsa.

Eu:n lainsäädännön mukaan eläviä eläimiä kuljettavien alusten on lastattava matkalleen suunniteltua enemmän ruokaa viivästysten varalta, mutta eläinsuojelujärjestöt varoittavat, että näin tapahtuu harvoin, kertoo verkkolehti.

Păun selittää EUobserver-verkkolehdelle, että vaikka aluksilla olisi 25 prosentin rehupuskurit, ne ehtivät loppua kauan ennen kuin alukset saapuvat satamaan.

"Romaniasta 16. maaliskuuta lähteneen aluksen oli määrä saapua Jordaniaan 23 päivä, mutta sen oletetaan saapuvan tänään. Siinä on ainakin yhdeksän ylimääräistä matkapäivää. Vaikka aluksella olisi vaadittu 25 prosenttia ylimääräistä rehua, se olisi kestänyt vain 1,5 päivää", hän sanoi.

Elävien eläinten viennistä vastaava Romanian viranomainen julkaisi neljä päivää sitten lehdistötiedotteen, jossa se sanoi, että on tavoittanut alusten vastuuhenkilöt. Heidän mukaansa ruokaa ja vettä on riittävästi.

Tiedotteessa lisättiin, että elävien eläinten vienti on tällä hetkellä keskeytetty, kunnes Suezin tilanne on selvinnyt.

Păun epäilee, että lähetyksestä vastuussa olevat eivät koskaan myöntäisi, että tuhannet eläimet kuolevat heidän aluksissaan.

Hän lisäsi, että EU:n lainsäädäntö ei enää taatusti pakota EU:n jäsenvaltiota raportoimaan eläinkuolleisuudesta näillä aluksilla, eikä Romania koskaan julkistaisi näitä tietoja vapaaehtoisesti, koska viranomaiset tietävät, että se johtaisi tutkimuksiin.

Romania on yksi Euroopan suurimmista elävien lampaiden viejistä, ja Euroopan komissio on useaan otteeseen ottanut esiin maan elävien eläinten vientiä koskevat huonot käytännöt, kerrotaan verkkolehdessä.

Viime vuonna Romania sai noottia Brysselistä, kun 14 000 lammasta hukkui rahtialuksen kaaduttua Mustanmeren rannikolla.

Vuotta aiemmin silloinen elintarviketurvallisuudesta vastaava EU:n komission jäsen Vytenis Andriukaitis kehotti Romaniaa lopettamaan 70 000 elävän lampaan viennin Persianlahdelle, koska rahtialuksen sisälämpötilat ylittävät 60 celsiusastetta.

Sen sijaan Romanian viranomaiset lisäsivät elävien eläinten vientiään huolimatta tutkimuksesta, joka osoitti, että Persianlahden maihin viedyt eläimet kuolivat korkeisiin lämpötiloihin, niitä purettiin väkivaltaisesti laivoilta, ahdettiin liian tiiviisti autoihin ja teurastettiin ammattitaidottomien teurastajien toimesta.

Păun sanoi muutama päivä sitten julkaistussa artikkelissa, että joidenkin eläinten ainoa mahdollisuus päästä määränpäähän elävänä on, että Egyptin viranomaiset toimivat nopeasti ja tyhjentävät Sueziin loukkuun jääneet alukset. Nyt siitä, ovatko eläimet päässet elävinä kohdesatamiin, ei ole tihkunut tietoa julkisuuteen.

"Olen tyrmistynyt siitä, että lainsäädäntö ei tarjonnut Romanialle valtaa komentaa rahtialuksia palaamaan kotiin. Romanian olisi pitänyt käyttää diplomaattista painostusta asian ratkaisemiseksi", hän sanoi.

Păun huomauttaa, että Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen päätöksen mukaan eläviä eläimiä kolmanteen maahan vievä EU:n jäsenvaltio on vastuussa niiden hyvinvoinnista määränpäähän asti.

Păunin mielestä Romanian olisi siirryttävä kohti lihan vientiä elävien eläinten sijaan.

"Se lopettaisi eläinten tarpeettoman kärsimyksen ja olisi taloudellisesti kannattavampaa Romanialle".

Vaikka muut maat ovat yhtä mieltä siitä, että jalostetun ja jäähdytetyn lihan vienti on paljon kannattavampaa ja vähemmän julmaa, Romania jatkaa vientiä herkeämättä.

Alkuperäinen julkaisu

Lue lisää:

Guardian-lehti: Suezilla jumissa olevissa aluksissa on myös elävää karjaa

Maailmalla matkaavat maitotuotteet selviävät Suezin aiheuttamasta viivästyksestä – "Jos tuote matkaa kontissa normaalistikin viikkoja tai jopa kuukausia, ne kestävät hyvälaatuisina myös tällaiset viivästykset"

Lue lisää

Suezin kanavan tukkinut konttialus saatiin vihdoin liikkeelle

NYT: Suezin kanavan tukkineen laivan irrotus voi pahimmillaan kestää viikkoja – osa aluksista lähti mieluummin kiertämään Afrikkaa kuin odottelemaan ruuhkaan

HS: Egypti vaatii miljardikorvauksia Suezin kanavaan juuttuneen aluksen lastin omistajilta – Atrialla ei ole lastia laivalla, S-ryhmällä on

Afrikan tähden EU