
Alkuvuosi on ollut vilkas maatalouden kuljetinhihnoihin erikoistuneelle Halikon Kumipalvelulle
Kuljettimien materiaaleissa on merkkejä muutoksesta. Muovi on alkanut horjuttaa kumihihnojen asemaa keveyden ja ehkä hinnankin ansiosta.
Kuljetinhihnojen materiaali tulee suurissa rullissa pääosin Euroopasta, kertoo toimitusjohtaja Sini Ketonummi Halikon Kumipalvelusta. Kuva: Kari SalonenAlkuvuosi on ollut yllätyksellinen ja kysyntä on kasvanut lähes viidenneksen viime vuodesta. Etenkin sydäntalvi helmi–maaliskuussa oli kiireinen ja ylitöitä jouduttiin tekemään poikkeuksellisen paljon, kertoo toimitusjohtaja Sini Ketonummi Halikon Kumipalvelusta.
Ketonummen mukaan loppukeväällä tahti on hieman tasaantunut, mutta alkuvuoteen pitää olla tyytyväinen.
Maatalouden kasvukausien vaihtelut tuntuvat. Edellissyksy oli märkä ja puimurit ja kuivurit joutuivat lujille. Viime syksynä taas koneet pääsivät helpolla, mikä näkyi kiilahihnojen menekissä.
Valtaosa kuljetinhihnoista on edelleen kumisia ja todennäköisesti pysyvätkin sellaisina, mutta muovi hivuttautuu rinnalle.
”Ensimmäinen klapikonevalmistaja tilasi juuri muovihihnan kumisen sijasta, kun oli nähnyt sellaisen jossain”, Ketonummi kertoo.
Ketonummen mukaan muovin keveys ja ehkä hintakin painavat vaakakupissa, mutta Suomen arktiset olot ovat usein liikaa. Muovihihnojen luvataan kestävän -15 asteeseen saakka ja erikoismuoveilla päästään hetkellisesti -30 asteeseen.
Sisätiloissa kuten rehukuljettimissa pakkasraja ei tule vastaan, mutta kuivureiden elevaattorihihnoja Ketonummi ei ainakaan vielä tekisi muovista.
Muovia menee koko ajan enemmän. ”Aamulla saimme pikatilauksen 170 metrin muovihihnasta, kun ruokintakuljettimen hihna oli aivan loppu. Tiistaiksi hihna saadaan tilalle.”
Ketonummen mukaan pikatilaus pystyttiin hoitamaan, kun kiivain sesonki on vasta alkamassa. Haastattelu tehtiin toukokuun lopulla.
Maatalouden muovihihnat ovat lähes poikkeuksetta vihreitä, mutta syytä siihen Ketonummi ei osaa sanoa. Muovihihnoissa väri voisi olla mikä tahansa. ”Tekisi mieli kokeilla pinkkiä pyöröpaalimuovien tapaan, mutta menisiköhän sellainen kaupaksi.”
Muovin kysynnän takia Halikon tehtaalle rakennetaan parhaillaan 640 neliötä uutta tuotantotilaa, joka jakautuu kahteen kerrokseen. Samalla pystytään vastaamaan muovihihnojen hygieniavaatimuksiin entistä paremmin. ”Muutama työntekijäkin tarvitaan lisää.”
Kiilahihnojen varasto on iso, sillä kokoja on paljon ja kaikkia pitäisi löytyä heti hyllystä, Sini Ketonummi kertoo. Kuva: Kari SalonenVuonna 1987 perustettu Halikon kumipalvelu keskittyy erilaisiin kumi- ja muovihihnoihin. Maatalous on suurin asiakas. 60 prosenttia tuotteista menee jälleenmyyjille ja erilaisiin maa- ja metsätalouden tarpeisiin.
Huhtikuun alussa Kumipalvelu osti teollisuudelle hihnoja toimittavan porilaisen Kuljetinkumin. Samalla liikevaihto kasvaa 1,5 miljoonalla eurolla. Yhtiöt toimivat samalla alalla, mutta eivät juuri kilpaile keskenään. Halikossa maatalous on pääasiakas ja Porissa teollisuus.
Porissa aletaan tarjota myös maataloushihnoja, mikä parantaa palvelua Pohjanmaan suuntaan.
Halikossa ei valmisteta hihnoja, vaan hihnat tulevat suurissa rullissa Keski-Euroopasta ja Aasiasta. Trukki jouduttiin juuri vaihtamaan isompaan, kun rullien paino nousi yli 7 tonniin.
Ketonummen mukaan kumihihnojen valmistus on hiipunut Euroopassa, kun tuotantoa siirretään Aasiaan, etupäässä Kiinaan. Hihnakumien päätoimittaja saattaa tämän takia vaihtua, koska valikoimassa halutaan pitää myös Euroopassa valmistettuja hihnoja. Yksi vaihtoehdoista on hollantilainen Dunlop.
Halikossa on useita halleja ja yhden hyllyt ovat täynnä kiilahihnoja. Kaikkia kokoja on pakko olla, vaikka niitä ei kysyttäisi vuosikymmeneen. Kumihihnat kestävät kuitenkin säilytystä hämärässä ja viileässä.
Kumipalvelussa mietitään sukupolvenvaihdosta, on mietitty jo vuosia, mutta edelleen yhtiö on perustajansa ja Sinin isän Kalle Ketonummen omistuksessa. Sini Ketonummi tuli yhtiöön syksyllä 2011 ja otti ohjat pari vuotta myöhemmin.
”Luopuminen ottaa aikansa ja toisaalta edellisen polven asiantuntemus on tarpeen. Myös kaksi pikkuveljeä harkitsee mukaan tulemista, mutta opinnot ja armeija ovat vielä kesken."
Sukupolvenvaihdos oli ainakin osin myös Porin kumiyhtiön hankinnan taustalla. Kuljetinkumin perustajat halusivat siirtyä eläkkeelle eikä seuraava polvi ollut valmis ottamaan yhtiötä johdettavakseen. He jäävät yhtiöön töihin.
Kumipalvelun toimipaikka on perheen kotipaikan yhteydessä pikkutien varressa, ja pihatie on sorapintainen. Toisinaan käy, että rekan kuljettaja kieltäytyy ajamasta pihaan, jotta auto ei likaannu. Muuta haittaa sijainnista ei ole, Ketonummi hymyilee..
”Pystymme toimittamaan hihnat seuraavaksi päiväksi kotimaan lisäksi Baltiaan.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
