KOMMENTTI Kuka brändäisi?
Kuluttaja ei tunne kalkkunaa, ei erota sitä broilerista eikä tiedä, millaista ruokaa kalkkunanlihasta voi valmistaa.
Tuottajat, hankevetäjät, lihatalot, kauppa ja kokki ovat samaa mieltä, että tilanteen pitää muuttua.
Kenen sitten pitäisi tarttua toimeen ja ottaa asiakseen nostaa kalkkunanliha varteenotettavaksi vaihtoehdoksi muiden lihalajien ja -jalosteiden joukkoon?
Vastaus on suuret lihatalot. Eivätkö ne muutenkin kehitä ja jalosta lihasta uusia tuotteita? Miksei tätä ammattitaitoa käytetä myös kalkkunaan?
Lisäksi lihatalojen edustajat ovat moneen otteeseen sanoneet, että kalkkuna pitää tuotteistaa ja toisaalta erikoistuotteille on kysyntää.
Kalkkunanlihan tulevaisuuden luulisi kiinnostavan erityisesti Atriaa ja HK Ruokataloa. Ne omistavat puoliksi Länsi-Kalkkunan, joka teurastaa lähes kaikki suomalaiset kalkkunat.
On aika ryhtyä sanoista tekoihin. MAIJA ALA-SIURUA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
