Lukijalta: Otetaan viljamarkkina omiin käsiin – viljelijälähtöinen vienti vaikuttaa tehokkaasti kotimaan markkinoihin
Tuottajaorganisaatioiden menestyminen markkinoilla edellyttää viljelijöiden laajaa sitoutumista markkinoimaan viljansa oman organisaationsa kautta, kirjoittaa Arto Laine.Viljantuotannon kannattavuus Suomessa riippuu koko ajan enemmän viljan myynneistä saatavista tuotoista ja toisaalta myös tuotantopanosten hankinnoissa onnistumisesta. Suorien tukien merkitys viljatilojen taloudessa on alentunut ja alenee jatkuvasti.
Syksyn sato-odotukset ennakoivat jälleen ylijäämäistä viljatasetta Suomeen. Suomessa viljamarkkina on pääasiassa muutaman ison toimijan käsissä. Markkina kyllä toimii, mutta viljataseen ylijäämäisyys painaa hintatasoa alaspäin.
Viljamarkkinaan vaikuttaminen on kuitenkin viljelijöiden omissa käsissä.
Suomessa toimii tällä hetkellä kaksi jäsentensä viljan markkinointiin panostavaa tuottajaorganisaatiota: ViljaTavastia Osuuskunta ja Suomen Vilja-Aitta Oy. Tuottajaorganisaation on mahdollista neuvotella sekä kotimaan että ulkomaisen teollisuuden kanssa sopimuksia tasalaatuisten viljaerien toimittamisesta ja täten saavuttaa hintaetua.
Tuottajaorganisaatioiden menestyminen markkinoilla edellyttää kuitenkin viljelijöiden laajaa sitoutumista markkinoimaan viljansa oman organisaationsa kautta.
Viljelijälähtöinen viljan vienti on tehokas keino vaikuttaa kotimaan viljamarkkinaan. Tälle toiminnalle tarvitaan jatkuvuutta ja toivottavasti myös kasvua.
Tuottajaorganisaatioiden yhteistyö voisi hyvin tukea vientivolyymien hankintaa. Tämänkin osalta viljelijät itse ratkaisevat tuottajaorganisaatioiden menestymisen ja sitä kautta viljamarkkinan kehittämisen viljelijöiden kannalta myönteiseen suuntaan.
Arto Laine
MTK johtokunnan kolmas puheenjohtaja
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


