Edullinen osamaksukorko voi tarkoittaa korkeampaa puimurin myyntihintaa
Koneliikkeet tarjoavat osamaksurahoitusta puimuri- ja muihin konekauppoihin. Lainarahan kokonaishinta kannattaa laskea tarkasti.
Uusien puimureiden keskihinta on nykyisin reilut 300 000 euroa, joten rahoituskin kannattaa kilpailuttaa huolella. Kuva: Aatu JaakkolaKoneliikkeistä kerrotaan, että noin puolet puimurikaupoista tehdään osamaksusopimuksilla. Puimureista tehdään nykyään myös leasingsopimuksia.
Puimurin ja rahoituksen hinta kannattaa huomioida kokonaisuutena, sillä edullinen osamaksukorko voi tarkoittaa korkeampaa puimurin myyntihintaa. Kannattaa pyytää vertailun vuoksi tarjous myös omasta pankista.
John Deere -puimureita myyvä Wihurin Tekninen Kauppa tarjoaa korkojen noustessa varsin edullista rahoitusta uuteen puimuriin.
”Rahoituskumppanimme Nordea Rahoitus tarjoaa osamaksurahoituksen viideksi vuodeksi 0,99 prosentin korolla. Korko on sidottu kolmen kuukauden euriboriin. Jos haluaa osamaksurahoituksen 6–7 vuodeksi, on korko 1,49 prosenttia”, tuote- ja myyntipäällikkö Tommi Kyynäräinen kertoo.
”Yhä useampi hankkii puimurin leasingilla eli pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Silloin ei ole tarkoituskaan, että puimuri siirtyisi lopuksi yrittäjän omistukseen. Leasingissa kuukausierä on pienempi kuin osamaksukaupassa.”
Osamaksun ja leasingsopimuksen etuna on se, että maatilalla säästyy vakuuksia muiden investointien rahoitukseen.
Osamaksukaupassa puimuri on maatilan omaisuutta, kun kaikki erät on maksettu. Verotuksen eli poistojen näkökulmasta puimuri siirtyy maatilan omaisuudeksi kuitenkin heti, kun kauppa on tehty.
”Osamaksun ja leasingsopimuksen etuna on se, että maatilalla säästyy vakuuksia muiden investointien rahoitukseen. Itse kone toimii osamaksu- ja leasingsopimuksen luottojen vakuutena”, Kyynäräinen sanoo.
Hankkijakin tarjoaa konekauppaan rahoituksen omien kumppaneidensa, OP Yrityspankin ja Danske Financen, kautta.
”Asiakas voi valita osamaksukaupassa muuttuvan tai kiinteän koron. Kokonaiskorko vaihtelee 3–5 prosentin välillä. Osamaksusopimus voi olla pisimmillään kuusi vuotta”, rahoituspäällikkö Juha Rytkönen kertoo.
Hän muistuttaa, että päätöksen osamaksurahoituksen luottopäätöksestä ja myöntämisestä tekee aina rahoitusyhtiö, ei koneliike. Rytkösen mukaan puimurihankinnoissa käytetään toistaiseksi vain harvoin leasingsopimuksia.
Osamaksusopimusta tehtäessä kannattaa kiinnittää huomiota myös luoton perustamiskuluihin ja lyhennyseräkohtaiseen toimitusmaksuun. Perustamiskulu on yleensä 300–500 euroa ja jokaisesta lyhennyksestä perittävä toimitusmaksu 9–15 euroa.
Pankista otettavan konelainan hintaan vaikuttaa asiakkaan historia kyseisessä pankissa. Pankki vaatii lainan vakuudeksi aina kiinteän vakuuden. Ostettava kone ei käy vakuudeksi.
”Yleensä käytämme meillä jo olevaa vakuutta eli peltoa, metsää tai rakennuksia. Joissain tapauksissa vakuutena voidaan käyttää myös yrityskiinnitystä, jossa vakuutena on yrittäjän omistama irtain omaisuus, käytännössä koneet ja kalusto”, toimitusjohtaja Kaisa Markula OP Niinijokivarresta sanoo.
”Kone- ja muidenkin lainojen marginaalin vaihteluväli on suuri, 1,5–4 prosenttia. Pohjana on 12 kuukauden euribor, joka on nyt 0,35 prosenttia. Erittäin hyvä asiakas voisi saada koneluoton karkeasti ottaen kahden prosentin kokonaiskorolla.”
Osamaksurahoitus
Kone hankitaan omaksi.
Sopimus tehdään rahoitusyhtiön kanssa.
Luoton korko ja toimituskulut vaihtelevat.
Vaatii omarahoitusosuuden tai vaihtokoneen.
Kone vakuutena, muita vakuuksia ei tarvita.
Yrittäjä ottaa koneeseen kattavimmat vakuutukset sisältäen rahoitusvakuutuksen.
Poistot tehdään kuten muistakin koneista.
Leasing
Pitkäaikaista vuokrausta.
Yleensä kallein rahoitusvaihtoehto.
Kone ei jää sopimuskauden lopuksi vuokraajalle, vaan palaa koneliikkeeseen.
Ei tarvita vakuuksia.
Omarahoitusosuus käsirahan tai vaihtokoneen muodossa.
Sopimuksessa sovitaan kuukausivuokra, korkoa ei yleensä kerrota.
Yrittäjän ottaa koneeseen kattavimmat vakuutukset.
Sopimus saattaa sisältää joskus huoltoja.
Kirjanpidossa vähennetään kuukausimaksut, mutta ei tehdä poistoja.
Lue lisää:
Sampo-Rosenlew ei vie koneita Venäjälle tai Valko-Venäjälle – liikevaihdosta sulaa 20 prosenttia
Käteinen, pankkilaina, osamaksu, leasing, vuokraus – koneen hankintaan riittää rahoitusvaihtoehtoja
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




