Mopoauto kaatuu herkästi
Ulosajo ja kaatuminen ovat yleisimpiä mopoautojen turmia risteyskolarin ohella. Myös peräänajoja sattuu suhteellisen paljon.Mopoauto lähtee helposti pyörimään ajettuaan ulos tieltä. Muissakin onnettomuustilanteissa se Liikenneturvan selvityksen mukaan kaatuu herkästi kyljelleen tai katolleen. Ulosajo ja kaatuminen ovatkin yleisimpiä mopoautojen turmia risteyskolarin ohella.
Myös peräänajoja sattuu suhteellisen paljon, samoin kuin törmäyksiä kevyen liikenteen kanssa. Ehkä hieman yllättäen mopoautojen riesana tuntuvat olevan myös moottoritilan palot.
Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen on tutkinut onnettomuuksia, joissa mopoauto on ollut osallisena. Tutkimus perustuu selostuksiin, joita pelastuslaitokset ovat tehneet onnettomuuspaikoilta vuosina 2009–2011. Näissä selostuksissa mopoauto oli mainittu osallisena onnettomuuteen yhteensä 279 kertaa.
Kaikki turmat eivät näy Liikenneturvan tutkimuksessa. Vakuutusyhtiöille ilmoitetaan sellaisetkin pienet kolarit ja vahingot, joissa pelastuslaitos ei ole ollut paikalla. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan esimerkiksi kaksi vuotta sitten mopoauto oli aiheuttajana 370:ssä ja vastapuolena 250 liikennevahingossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


