S-ryhmä pahoittelee, mutta ei peru mainosta
”Jos on tahattomastikin loukannut jonkun tunteita, on kohteliasta pahoitella”, sanoo SOK:n markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri. Mainosta ei kuitenkaan peruta, vaan viljelijöidenkin pitäisi katsoa se uudelleen.SOK:n johto on yllättynyt ketjun mainosten herättämistä tunteista.
”Tarkoitus ei ole hymyillä tuottajille ja ruualle, vaan käynnissä olevalle keskustelulle”, SOK:n markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri sanoo.
Hän toivoo, että mielensä pahoittaneet tuottajat katsoisivat videon uudelleen ja ehkä näkisivät huumorin kohdistuvan keskusteluun, ei ruokaan tai tuottajiin.
”Tietysti aina jos on tahattomastikin loukannut jonkun tunteita, on kohteliasta pahoitella”, Ääri toteaa. ”Vähiten haluamme pilkata tuottajia, he tekevät arvokasta työtä.”
Markkinointijohtaja muistuttaa, että mainoksen tulkinta ja vaikutus ostoskorissa ovat ristiriidassa. ”Suomalaisten elintarvikkeiden osuus ostoskorissa on kasvanut.”
Yhteistyö olisi tarpeen
Hyvääkin kohussa Äären mielestä on.
”Keskustelu on aina hyvästä. Hinnan lisäksi on tärkeää puhua koko arvoketjusta.”
Pohjimmiltaan mainoskampanjassa on kyse on SOK:n strategian toimeenpanosta, ruuan hinnan alentamisesta tilanteessa, jossa kuluttajien ostovoima on heikentynyt.
Säästöjä on haettu kaupan sisältä. Esimerkiksi Yhteishyvä-lehden ilmestymistä on harvennettu ja sanomalehtimainontaa vähennetty. Mainonta on keskitetty puheenaiheiden herättämiseen.
S-kortin leikkaamista pohtiville Ääri haluaa muistuttaa, että sekä MTK:n että SOK:n juuret ovat osuustoiminnassa.
”Yhteisiä tekijöitä on enemmän kuin erottavia. Tällaisessa taloustilanteessa ei kannata asettua napit vastakkain vaan keskittyä yhteistyöhön. Helppoa ei ole nyt kenelläkään tämän arvoketjun osissa.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


