Maitotuotteiden hinnat kaupoissa ovat nousseet, mutta parantunut tuottajahinta ei jakaudu tilojen kesken tasan
Suomessa kaupalta saatavat hinnankorotukset tulevat viipeellä, toteaa Arla Suomen hankintajohtaja Sami Kilpeläinen.Kotimaan maitomarkkinoilla tilanne on hankala, arvioi MTK:n ja maitovaltuuskunnan maitoasiamies Marjukka Mattio.
”Tuotanto ja kulutus ovat miinuksella, ja yrittäjätulo sekä kannattavuuskerroin ovat pudonneet.”
Tuottajahinnasta ja kustannusten noususta on käyty tiukkaa keskustelua jo yli vuoden ajan. Korotuksia hintoihin on yleisellä tasolla saatu, mutta tuottajahinnan keskiarvon nousu ei takaa, että kaikkien tuottajien tilanne olisi helpottunut.
Vähittäismyymälöissä maitotuotteiden hinnat ovat vuoden aikana nousseet noin 15 prosenttia.
”Se on positiivista, mutta yleinen taso ei kerro, miten korotukset ovat alan eri toimijoiden välillä jakautuneet. Kaikkien tuotteiden hintaneuvotteluja kaupat eivät ole avanneet”, Mattio sanoo.
Hän epäilee, että ostovoiman heikentyminen lisää kauppojen private label -tuotteiden suosiota ja mahdollisesti heikentää korkean arvon tuotteiden kysyntää. Myös ravintolassa syöminen saattaa vähentyä.
Muuten inflaation vaikutuksia kulutukseen on toistaiseksi vaikea arvioida. ”Se nähdään paremmin, kun seuraavat kulutusbarometrit julkaistaan.”
Viime aikoina ainut tuoteryhmä, jossa maitotuotteiden kulutus Suomessa on selvästi kasvanut, ovat jugurtit ja rahkat.
Kysyntä on vahvaa myös kermoissa ja rasvoissa, kertoo Arla Suomen hankintajohtaja Sami Kilpeläinen. Sen sijaan nestemäisten maitojen kulutus on jatkanut trendinomaisesti laskuaan. Kilpeläinen arvioi sen johtuvan osittain siitä, että ravintoloissa ja julkisissa ruokapalveluissa ei nykyisin aina edes ole tarjolla maitoa.
Euroopan maista Belgiassa, Hollannissa ja Irlannissa maitokilosta maksettiin vielä syyskuun hintatilastojen mukaan edelleen keskimäärin yli 60 senttiä ja Tanskassakin vain pari senttiä alle.
”Ostovoima on siellä vielä säilynyt hyvänä, mutta hintajuhlat saattavat olla pian ohi, jos maksukyky alkaa heikentyä eivätkä lisäarvotuotteet enää vedä”, Mattio sanoo.
Euroopan huippuhintoja on tukenut myös maitotuotteiden globaalisti hyvä kysyntä ja niukka tuotanto. Samalla hyvä hinta on todennäköisesti hillinnyt maidontuotannon lopettamistahtia korkean hinnan maissa, Mattio listaa.
Kilpeläinen lisää nopeiden hinnan nousujen syihin vielä rajut kustannusten nousut sekä merkittävästi kiristyneet ympäristövaatimukset.
”Suomessa kaupalta saatavat hinnankorotukset tulevat viipeillä”, Kilpeläinen toteaa.
Luomutuotanto kiinnostaa Kilpeläisen mukaan tuottajia kovasti, mutta sen kulutuskysyntä ei valitettavasti näytä vahvistuvan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






