Suomalaislaiva vei ensimmäisen merilastin maissia Ukrainasta ‒ MTK:n Schulman viljaväylän aukeamisesta: ”Kyllä varmasti kaikki kynnelle kykenevät menevät sinne”
Suomalaislaiva Alppila seilasi ensimmäisen viljalastin meritse Luoteis-Espanjaan sitten helmikuun, jolloin Ukrainan sota syttyi. Reitti voi työllistää muistakin suomalaisaluksia.Ukrainalainen vilja on sodan takia jumissa. Viimevuotista satoa on edelleen toimittamatta maailmanmarkkinoille, koska Venäjä on sulkenut Mustanmeren satamat.
Tilanteeseen saatiin helpotusta maanantaina, kun ensimmäinen merilasti maissia saapui Luoteis-Espanjaan suomalaislaiva Alppilan kuljettamana.
Kahdeksantoistatuhatta tonnia maissia kuljetettiin ensin maata pitkin Puolan läpi Itämeren satamaan, josta Alppila-alus kuljetti lastin Espanjaan.
MTK:n vilja-asiamies Max Schulmanin mukaan määrä on pieni, mutta merkittävä.
”Sieltä pitää saada ulos nopealla ajanjaksolla vähintään 18 miljoonaa tonnia ennen uutta satoa. Mutta aina on positiivista, että viljaa on saatu hyötykäyttöön, koska se tuo rahaa ukrainalaisille viljelijöille”, Schulman sanoo.
Olennaista on tyhjentää viljasiiloja, että jatkossakin voidaan viljellä.
Ukraina tuottaa viljaa paljon vientiin. Kun Venäjä on sulkenut Mustanmeren satamat, viljaa pitää kuljettaa maitse joko koko matka Etelä-Eurooppaan tai Puolan läpi Itämeren satamiin. Turvallisinta viljan kuljettaminen on EU-maiden halki.
Mutta onko tällainen koukkaus taloudellisesti kannattavaa?
”Kyllä näillä viljan hinnoilla, mitkä ovat nyt hyvät. Toinen vaihtoehto olisi, että vilja jäisi vihollisten käsiin taikka tuhoutuisi”, Schulman sanoo.
Schulman arvioi, että aikaisemmin viljan pisimmätkin siirrot maksoivat Mustanmeren satamiin noin 40‒50 euroa per tonni, mutta nyt kuljetushinta on jopa tuplaantunut tai kolminkertaistunut.
Kuljetuksia vaikeuttavat raideleveydet, sillä Ukrainassa on eri levyisiä junavaunuja kuin Puolassa, mikä hidastaa kuljetuksia.
”Tarvittaisiin lisää lastauspaikkoja, joissa voitaisiin tuoda ukrainalaisilla vaunuilla viljaa ja purkaa ja lastata siilostojen kautta eurooppalaisella leveydellä oleviin vaunuihin”, Schulman sanoo.
Onko reitille tulossa muita suomalaisia laivoja?
”Kyllä varmasti kaikki, jotka kynnelle kykenevät menevät sinne, jos näkevät, että siellä on soveltuva lasti”, Schulman sanoo.
Hän uskoo, että reitiltä löytyy suomalaisille laivoille töitä.
”Kun alkaa sadonkorjuuaika, aika paljonkin viljaa laivataan Espanjaan ja Portugaliin, jossa tarvitaan paljon rehuviljaa.”
Asiasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




