Mavi puuttuu Hyrrä-järjestelmän ongelmiin
Vaativissa tietojärjestelmäprojekteissa harvoin vältytään ongelmilta. Niiltä ei ole välttynyt myöskään Maaseutuviraston Hyrrä-projekti, josta Maaseudun Tulevaisuus uutisoi (MT 4.11.).
Raflaavasta otsikoinnista huolimatta virastossa tehdään tietojärjestelmän kehittämistyötä hallitusti. Jutussa mainittu ulkopuolinen selvitys Hyrrä-järjestelmän ongelmista on Mavin tilaama. Ongelmat ratkaistaan yhdessä Maville tietohallinnon palveluja tuottavan Maanmittauslaitoksen kanssa.
Tehtävänämme on sähköistää maaseutuhallinto ja tuoda näin hyötyjä paitsi hakijoille myös hallinnolle. Uusien sähköisten palveluiden rakentaminen on kallista verrattuna aikaisempiin maataloushallinnon tietojärjestelmiin, mutta pitkällä aikavälillä tämä tuo säästöjä.
Koska Mavin toimivaltaan ei kuulu normien purkaminen, olemme jo vuodesta 2009 alkaen kehittäneet tukibyrokratian helpottamiseksi sähköisiä palveluita. Viljelijätuissa sähköisen asioinnin osuus on nykyisin lähes 90 prosenttia.
Hallintoa ja viljelijöitä työllistävien pinta-alojen ristiintarkastusten määrä on tänä syksynä huomattavasti vähentynyt, koska viljelijöiden sähköisesti ilmoitetut kasvulohkotiedot ovat paperilla ilmoitettavia tietoja tarkempia. Työn säästö hallinnolle ja byrokratian väheneminen viljelijöille ovat olleet huomattavia.
Hyrrän aikatauluongelmista huolimatta sähköisestä asioinnista on saatu kiittävää palautetta. Maaseudun yritys- ja hanketuista lähes 90 prosenttia ja investointituistakin 60 prosenttia on haettu sähköisesti.
Sähköisiä palveluja kehitetään käyttäjien tarpeisiin. Olemme varmoja, että kehittämistyön tuloksena on palvelu, joka on käyttäjilleen hyödyllinen.
Olemme uudistaneet keskeiset tietojärjestelmät ohjelmakauden vaihtuessa niin viljelijätukien, maaseudun kehittämistukien kuin koulumaidonkin osalta. Järjestelmien kehittämisessä teemme yhteistyötä Maanmittauslaitoksen ja sen alihankkijoiden kanssa.
Tietojärjestelmätyötä tehdään kustannustehokkaasti ja varsin pienillä resursseilla. Tämä ei olisi mahdollista, ellemme toimisi hallitusti.
Hyrrä-järjestelmän aikataulupaineet ovat olleet kovat, eikä virheiltä ole valitettavasti vältytty. Teettämämme selvityksen pohjalta tehdään korjaukset ja kehittämistyö yhteistyökumppanien kanssa saadaan etenemään luotettavammin suunnitelluissa aikatauluissa.
Nyt selvitämme, mitä korjaustoimia on tehtävä ja miten Hyrrä-järjestelmän kehittäminen etenee. Emme voi jatkossa hyväksyä aikatauluissa yllättäviä muutoksia, jotka vaikeuttavat asiakkaiden ja hallinnon toimintaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
