Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Hollanti lähetti karhun Suomeen

    Missä lie karhu – sisko lähetti sen postitse, muuta tietoa ei meillä kummallakaan ollut.

    Posti kulkee, välillä edestakaisinkin – tämä tuli todistetuksi joulun alla. Ja yksityisyydensuoja menee muualla vielä pitemmälle kuin meillä.

    Siskoni halusi luopua karhuntaljasta, jonka hänen miehensä oli aikoinaan ostanut heille kotiin Hollantiin. Remontin jälkeen sille ei ollut enää paikkaa. Sopisiko se meille, sisko tarjosi. No tulkoon, voisihan se olla hieno lattialla tai miksei seinälläkin.

    Sisko pakkasi taljan isoon laatikkoon ja ajoi postitoimistoon, joka Amsterdamissakin toimii erilaisten kioskien postipisteissä. Paketti lähti kirjattuna matkustamaan Suomea kohti. Oli lokakuu.

    Kului kuukausi, pakettia ei kuulunut.

    Eräänä päivänä siskon palatessa kotiin tutun näköinen laatikko seisoi hänen ovensa takana. Siitä oli revitty pois minun osoitteeni ja jäljellä oli vain siskoni eli lähettäjän osoite.

    Mitä oli tapahtunut?

    Sisko nosti laatikon pyörän tarakalle ja talutteli karhun taas postitoimistoon.

    Selitys oli, että karhu oli kyllä käynyt Suomessa ja seissyt täällä postissa viikon, mutta kun kukaan ei tullut hakemaan, niin laatikko oli palautettu lähettäjälle. Minulle ei paketin saapumisesta tullut mitään tietoa, joten en osannut sitä käydä kyselemässä. Yleensähän paketeista tulee saapumisilmoitus joko postitse tai puhelimitse.

    Hollannissa pakettiin ei yksityisyydensuojan vuoksi laiteta puhelinnumeroa.

    Sisko sai postimaksun – noin 40 euroa – takaisin ja ukaasin, että toista kertaa maksua ei palauteta.

    Toinen yritys. Sisko vei karhun toiseen postitoimistoon, kirjoitti itse laatikkoon isolla myös puhelinnumeron ja lähetti taas kirjattuna. Otti kuvan kuitista, jossa näkyy Hollannin postin QR-koodi ja lähetyksen seurantakoodi. Kuitin mukaan paketin piti olla perillä Suomessa 7.–10.12.

    Kun ilmoitusta ei taaskaan kuulunut, menin tiedustelemaan pakettia postista, joka toimii Porvoossa Citymarketissa. Näytin koodia – virkailija ei tunnistanut sitä. Sanoi, että pitää tietää, onko paketti lähetetty postiin vai kenties Matkahuoltoon, Nordpostiin tai DHL:n kautta. Marssin Matkahuoltoon – ei heillä ole tällaisia koodeja. Missä lie karhu – sisko lähetti sen postitse, muuta tietoa ei meillä kummallakaan ollut.

    Kului pari päivää, siskoni näki omalta puhelimeltaan, että paketin pitäisi nyt olla perillä Suomessa. Menin uudelleen postiin kysymään. Näytin taas koodeja. Ei meillä ole tällaisia, postineiti vastasi. Sitä paitsi vastaanottajaksi on merkitty vain ”U” eli ”Te” ja osoitteeni, tämäkin kuulemma Hollannin yksityisyydensuojan vuoksi, ettei ulkopuolisille selviäisi, kuka osoitteessa asuu, siskoni valisti.

    Muistin, että siskoni oli lähettänyt laatikosta kuvan: mustilla teipeillä ympäröity iso, lähes kymmenen kiloa painava laatikko. Näytin kuvaa puhelimestani virkailijalle. Hetkinen, hän ilmoitti ja häipyi takahuoneeseen.

    Kohta hän saapui laatikko sylissään. Näytin ajokorttiani, että varmistuin pakettiin merkityksi vastaanottajaksi. Seuraavana päivänä kuulemma tulisi saapumisilmoitus postitse, ja sen voisin unohtaa.

    Seuraavana päivänä ilmoitus saapui. Siinä oli nimeni, mutta lähettäjänä pelkkä Holland – ilmeisesti ettei kenellekään paljastuisi, kuka minulle paketteja lähettelee.

    Jos on postin kulussa häikkää Suomessa, niin on sitä muuallakin. Mikäli se yhtään lohduttaa.