Marjojen vienti tarvitsee tuekseen tarinan
Metsämarjojen saatavuus pitää kyetä turvaamaan.Metsämarjojen kaupallinen poiminta väheni 1990-luvulla itäisen Euroopan maiden aiheuttaman kilpailun kiristymisen vuoksi.
Tällä vuosituhannella metsämarjojen poiminta on kaksinkertaistunut ja yltänyt ennätyksiin.
Thaipoimijat ovat mahdollistaneet yritysten raaka-ainehankinnan laajentumisen koko Suomeen ja marjamäärien kaksinkertaistumisen. Samalla kuljetuskustannukset ovat alentuneet, kun ostotoiminta on keskittynyt suurempiin pisteisiin.
Viime vuosina teollisuus on ostanut marjoja poimijoilta 17 miljoonaa kiloa, kun määrä vuosituhannen alussa oli runsaat kuusi miljoonaa kiloa.
Kansainvälinen markkinatilanne on kasvattanut mustikan talteenottoa puolukkaa nopeammin. Mustikka on osoittautunut kiinnostavaksi suomalaisyritysten 2000-luvun alkuvuosina löytämissä uusissa viennin kohdemaissa Japanissa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa.
Tuoreitten ja jäädytettyjen mustikoiden ja puolukoiden vientimäärät olivat vuonna 2000 noin 5,4 miljoonaa kiloa. Vuonna 2016 määrät olivat nousseet noin 12,4 miljoonaan kiloon.
Tuoreitten ja jäädytettyjen mustikoiden ja puolukoiden viennin kokonaisarvo oli vuonna 2000 noin 7,5 miljoonaa euroa ja vuonna 2016 vajaa 26,4 miljoonaa euroa.
Marjojen saatavuuden parantuminen on mahdollistanut niiden jalostamisen uusiksi tuotteiksi ja niiden viennin kasvun. Jalostettujen tuotteiden vientiarvo oli viime vuonna noin kymmenen miljoonaa euroa, eli näiden vienti yltää yli kolmasosaan marjatuotteiden kokonaisviennistä. Jalostettujen tuotteiden vienti on kasvanut pääosin tällä vuosituhannella.
Tärkeimpiä pidemmälle jalostettuja vientituotteita olivat ravintolisät ja siemenöljyt, marjajauheet, -mehut, -mehutiivisteet, -pyreet, -smoothiet, -glögit ja hillot sekä ilma- ja pakastekuivatut marjat. Vientiarvoltaan tärkeimpiä kohdemaita olivat Ruotsi, Etelä-Korea, Iso-Britannia, Alankomaat, Sveitsi, Saksa, Ranska, Espanja, Itävalta ja Yhdysvallat. Vientiä oli noin 30 eri maahan.
Metsämarjat tuovat lisäarvoa myös muille vientituotteille, kuten marjaliköörit ja marjoja sisältävät väkevät alkoholijuomat, marjamyslit, kaura-marjatuotteet, marjamaitovalmisteet, suklaat, konvehdit ja makeiset sekä kosmetiikkateollisuuden tuotteet.
Kuluttajien kiinnostus marjoihin on näkynyt myös kotimaassa kaupan myynnissä. Kuluttajapakattujen pakastemarjojen myynti on tällä vuosituhannella kolminkertaistunut. Marjojen terveysvaikutukset ovat siten tulleet kuluttajien tietoisuuteen. Suurten asutuskeskusten kuluttajat ovat lisänneet terveellisiksi tutkittujen metsämarjojen käyttöä ruokavaliossaan.
Marjayritysten liikevaihto on viime vuosina ollut kasvussa. Yritykset uskovat pidemmälle jalostettujen marjatuotteiden viennin kasvavan myös jatkossa. Uusia tai tuotevalikoimaansa laajentaneita vientiyrityksiä on noin 30. Näille yrityksille on tärkeää, että metsämarjojen saatavuus kyetään turvaamaan.
Myös kotitarvemarjastuksella on kansantaloudellista ja -terveydellistä merkitystä. Suomessa on Ruotsiin verrattuna onnistuttu säilyttämään marjojen kotitarvepoiminta merkittävänä. Hyvinä marjavuosina kotitarvemarjastuksen laajuudeksi on arvioitu 35–45 miljoonaa kiloa.
Marjat korvaavat ruokavaliossa hedelmiä. Kotitalousmarjastus korvaa siten runsaan sadan miljoonan euron arvosta ulkomaisten hedelmien tuontia. Marjastuksella on positiivinen vaikutus asenteisiin myös muuta kotimaista ruokaa kohtaan.
Aktiivinen luonnontuotteiden kerääjä kiinnittää muita enemmän huomiota kaupasta ostettavien elintarvikkeiden alkuperään.
Tuotekehitys ja markkinointi ovat avaintekijöitä pidemmälle jalostettujen tuotteiden viennin kehittämisessä. Kohdemaan ruokakulttuuri ja tuotteiden sopeuttaminen pakkausten ja käyttöyhteyksien osalta tuohon kulttuuriin ovat tärkeitä.
Markkinoinnissa on suomalaisille erityisen hankalaa niin sanottu tarinamarkkinointi, joka on Aasian maissa yleistä.
Mistä suomalaisen marjan tarina voi koostua?
Marjoja koskevat terveystutkimukset, marjojen ikiaikainen käyttöhistoria ruokana ja kansanlääkinnässä, marjastus suomalaisten kesänvietossa, perhettä yhdistävänä tekijänä ja osana maaseudun elämänmuotoa ovat tärkeitä tekijöitä.
Myös marjojen ekologisuus ja kasvuympäristö peltojen sijasta metsissä, Suomen ainutlaatuiset jokamiehenoikeudet, marjojen värikylläisyys, aidot maut ja metsiemme eläinten ja lintujen marjojen käyttö kannattaa muistaa osana tarinaa.
Metsiemme marjoista tehdyt tarinat ja marjatuotteet kiinnostavat myös Suomeen tulevia matkailijoita.
Simo Moisio
toiminnanjohtaja
Arktiset Aromit ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
