Tulevaisuuden kuljetukset tehdään hevosilla ja höyryvetureilla
Vierasyliökirjoituksessa (MT 9.5.) kritisoitiin raideliikenteen puolesta puhumisesta.
Itse olen joukko- ja raideliikenteen kannalla, mutta ymmärrän kumipyöräliikenteen joustavuuden ja tietotekniikan sekä kokonaismassojen korotuksen tuoman edun.
Yksi tärkeä näkökulma tämän kuvitellun kasvuhuuman pyörteissä jäi puuttumaan. Se on yhä kalliimmaksi käyvä öljy. Myös kuljetustyö (tonni/kilometri) väheni viime vuonna neljä prosenttia edellisestä vuodesta.
Monet tähän lehteen kirjoittaneet EU-ehdokkaat ovat kuin yhdestä suusta tuoneet huolensa tuontienergiasta pois pääsemiseksi.
Timo Kaunisto toteaa vieraskolumnissaan (MT 5.5.): ”Vanha öljytalouteen perustuva maailma murenee alta.”
Tuossa lainauksessa on paljon asiaa. Ongelma ei ole kivihiilen tai maakaasun tuonti vaan se on öljy, jonka hinta on nelinkertaistunut vuosikymmenessä.
Tilastokeskuksen mukaan puupolttoaineet ja öljy ovat tasavertaisia noin 24 prosentin osuudellaan, hiili kattoi noin 11 prosenttia ja maakaasu 8 prosenttia energian kokonaiskulutuksesta vuonna 2013.
Mutta öljyn merkitys hupenevana luonnonvarana muuttaa kaiken päälaelleen, eihän ne monitoimikoneet tai 76 tonnin yhdistelmät siellä metsässä käy kuin hetken sillä biodieselin määrällä, jota nyt tuotamme.
Näin satakuntalaisena toivoisi Pori–Haapamäki-rataan investoitavan, jotta liikenne Suomen poikki voisi jatkossa toimia.
Onhan tuo rata ollut hiihtoladun pohjana viimeiset 30 vuotta.
Tulevaisuuden asuminen siirtyy takaisin maalle ja kuljetukset hevosilla ja höyryvetureilla on oleva arkipäivää jo lähitulevaisuudessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
