Polttoaineiden arvonlisäveroa pitäisi alentaa
Voisiko joku valtiovallan edustaja kertoa, miksi polttoaineen arvonlisäveron alentamista ei ole edes ehdotettu keinoksi polttoaineiden hinnannousun kompensointiin?
Polttoaineiden hinnat ovat nousseet vuoden aikana voimakkaasti. Kuvan hinnat maaliskuulta. Kuvituskuva. Kuva: Jarkko SirkiäPolttoaineiden hinta on noussut vuoden aikana karkeasti ottaen euron litralta, minkä johdosta valtiovallalta on vaadittu useaan otteeseen toimia hinnan alentamiseksi.
Polttoaineen arvonlisävero on 24 prosenttia arvonlisäverottomasta hinnasta eli vajaat 20 prosenttia kuluttajahinnasta. Hinnannousun johdosta polttoaineista valtiolle kertyvät verotulot ovat vuodessa kasvaneet siis noin 20 senttiä litralta.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan moottoribensiinin kulutus oli vuonna 2021 noin 1 343 000 tonnia ja dieselöljyn vastaavasti 2 553 000 tonnia. Dieselistä käytetään henkilöautoliikenteessä noin 30 prosenttia. Näistä luvuista voidaan laskea, että polttoaineiden hinnannousun seurauksena valtion kassaan kertyy ylimääräistä arvonlisäveroa vuositasolla noin 330 miljoonaa euroa.
Voisiko joku valtiovallan edustaja kertoa, miksi polttoaineen arvonlisäveron alentamista ei ole edes ehdotettu keinoksi polttoaineiden hinnannousun kompensointiin?
Arvonlisäveroa alentamalla voitaisiin polttoaineen pumppuhintaa laskea noin 15-20 senttiä litralta ilman, että valtion verotulot laskisivat aiempaan tasoon nähden. Vai katsellaanko valtion taholla hiljaa ja tyytyväisenä, kun veroeurot kilisevät kassaan, ja toivotaan ettei kukaan huomaa?
Tapani Jokiniemi
Somero
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



