Heikko rataosuus tukkii biotehtaan kuljetukset
Kaksoisraide on ollut listoilla jo vuosia.Keski-Suomesta junalla etelään matkaavien tuotteiden ja henkilöiden tulee varautua reilun vuoden kuluttua hidastukseen ja turvallisuusriskin lisääntymiseen rataosuudella Jämsä–Orivesi. Keski-Suomen Liiton asiantuntijoiden mukaan haitta voi kestää jopa viisi vuotta, ja se johtuu siitä, ettei valtio ole varautunut tosissaan kaksoisraiteen rakentamiseen tälle rataosuudelle, vaikka tavaraliikenne kaksinkertaistuu vuoden kuluttua.
Erityisen ikävä logistinen heikennys tämä on vuonna 2018 starttaavalle Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalle, jonka tuotanto on suunniteltu kulkevaksi tämän rataosuuden kautta (KL 21.12).
Lisäkuormaa tulee siis Äänekosken biotehtaalta arviolta lähes miljoona tonnia vuodessa. Se on suunnilleen sama määrä kuin UPM:n Jämsän tehtaat kuljettaa paperia nyt tällä samalla rataosuudella.
Tiedämme, että jo nykyisin junat joutuvat odottamaan vastaantulevia etenkin ruuhka-aikoina Jämsän ja Oriveden osuudella. Jämsäläisten murhetta lisää se, ettei paperiteollisuus kestä mitään infran heikennyksiä Suomessa. Jämsässä pelätään, että tämä noin 30 kilometrin rataosuuden välityskyvyn heikennys saattaa johtaa korvaaviin paperin toimituksiin Euroopan tehtailta.
Kaksoisraide on ollut listoilla jo vuosia. Päättäjät eivät ottaneet uuden teollisuuden tuotekuljetuksia tosissaan huomioon, vaikka yhtiö on selvästi ilmoittanut Äänekosken tehtaan olevan jo vuonna 2018 nimellistuotannossa.
Valitettavasti ei ole vielä myönnetty edes suunnittelurahaa hankkeeseen, joka kestää ehkä noin viisi vuotta. Vetoankin nyt liikenneministeriöön hankkeen vireille saattamiseksi.
Esko Järvenpää
maakuntavaltuutettu
kaupunginhallituksen jäsen (ps)
Jämsä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
