Www.haluatkomaksaa.fi – reilu hinta tuottajalle
Ongelma: Maatilatalouden kannattavuus on ollut heikko ja heikkenevä jo useita vuosia peräkkäin. Maatalouden kannattavuuskirjanpitoa ylläpitävän Luonnonvarakeskuksen Taloustohtori-palvelun mukaan maatalousyrittäjän työtuntiansioksi on jäänyt viime vuosina 0,1–3,0 euroa tunnilta.
Kokonaispääoman tuotto on ollut negatiivinen ainakin viimeisenä kuutena vuotena.
Tällainen meno ei voi jatkua loputtomiin, jos maassamme halutaan tuottaa elintarvikkeita kuluttajille. Kuitenkin useimpien ihmisten pääelinkeino on ruokailu.
Samaan aikaan kuluttajien arvostus kotimaista ruokaa kohtaan on korkealla ja nousussa. Onpa kaupalla jopa niin sanottuja Reilun Kaupan tuotteita, jotka kai takaavat tuottajallekin jonkinlaisen työpalkan.
Saisikohan tähän systeemiin suomalaisiakin tuottajia? Ja olisivatko kuluttajat valmiita maksamaan lisähintaa siitä, että suomalaiselle tuottajallekin jäisi palkka työstään.
Esimerkiksi tuoreessa Ylen jutussa todetaan, että ruisleivän vähittäishinnasta vain noin kolme prosenttia menee alkutuottajalle. Siis niin mitätön osuus, että ostaja ei varmaan huomaisi vaikka koko siivu jäisi pois. Taikka jos sen osuus kaksinkertaistuisi.
Ratkaisu: Entäpä jos kaupan kassalla kuluttajalle – eli kuninkaalle – annettaisiin helppo mahdollisuus päättää, haluaako hän maksaa esimerkiksi 1–20 prosenttia lisähintaa kotimaisista tuotteista. Tietojärjestelmillä tämä olisi teknisesti mahdollista toteuttaa niin, että systeemi poimisi esimerkiksi avainlipputuotteet ja laskisi niiden hinnoista lisähintaehdotuksen.
Järjestelyllä olisi useita etuja. Tällä tavoin voitaisiin lopettaa ikuinen valitus siitä, että kauppa ja teollisuus ottavat liian suuren osuuden arvoketjusta. Toisin sanoen alkutuottaja pääsisi suoraan kuluttajan kukkarolle.
Kauppa voisi osoittaa arvostavansa kotimaista tuotantoa ja kustantaa tietosysteemeihinsä algoritmit, jotka laskisivat lisähinnan määrän. Samalla mikään ei kuitenkaan uhkaisi kaupan tai elintarviketeollisuuden asemaa.
Joka tapauksessa lopullinen päätös jäisi kuluttajalle. Menettely sopisi yhtä hyvin verkkokauppaankin. Ja voisipa olla jonkinlainen kilpailuvaltti kauppaketjujen välillä.
Kuka pystyy generoimaan eniten tuloja alkutuottajalle? Järjestelyn voisi aloittaa nykyisen kokeilukulttuurin aikana vaikkapa joillain paikkakunnilla ja vain joillain tuotteilla. Otsikon nettisivutkin näyttivät olevan vielä vapaana.
Teollisuus ja viljan välittäjät ostavat maatiloilta viljaa noin 300 miljoonalla eurolla vuosittain. Jos tästä saataisiin esimerkiksi 10 prosenttia lisähintaa, maatiloille tuloutuisi 30 miljoonaa euroa.
Luonnollisesti muut maataloustuotteet tulisivat lisäksi. Kuluttaja ei eroa ruokalaskussaan juuri huomaisi.
Vuorineuvos Karhisen yhden miehen työryhmän tavoitteena on noin 500 miljoonan lisäeuron saaminen maatalouden yrittäjätuloon. MTK, MMM, Kesko, S-ryhmä, Lidl ja Reijo Karhinen – olkaa hyvät.
Antti Sarvela
MMK, Agronomi
Iisalmi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
