Tuottaako tuuliturbiini, miten toimii sähköauto, kannattaako aurinkopaneeleihin satsata?
Voit kuunnella sähköisen katsauksen Simo Rallin itsensä kertomana.
Aurinkopaneelit ovat yhtä tylsiä sähköntuottajia kuin tuuliturbiini. Auto on kuluttanut 2,3 euroa sadalla. Huomattavan säästön lisäksi en ole ollut rahoittamassa Putinille panssarivaunuja. Kuva: Jaana Kankaanpää, Sanne Katainen, Johannes TervoTaas on mennyt noin puolitoista vuotta. On aika tehdä päivitys omien sähköhärpäkkeiden tilasta. Tässä raportti tuuli- ja aurinkovoimalasta sekä sähköpirssistä.
Tuulihyrrä pyörii nöyrästi ja tuottaa sähköä eleettömästi. Kavereita on noussut pitkin lähirannikkoa ja maakuntaa. Nyt myllyjä – siivet komeasti levällään kuin kevätsoitimella – on reilut sata, ja lisää tulee ainakin toinen mokoma. Se tietää kuluttajille edullisia sähkönhintoja aina kun tuulee.
Turbiinin huolto-organisaatiossa on ollut ongelmia. Kun isot firmat ostavat pienempiä pois, hommat eivät mene aina parempaan suuntaan.
Tuulivoimapuistot maksavat vuokraa maa-alueesta metsänomistajille. On todella ihmeellistä, että valtio haluaa verottaa nuo metsästä revityt tuulirahat maatalouden tulona. Myllyt ovat metsässä ja monellakaan metsänomistajalla ei ole maataloustuloa. No nyt on!
Saadaanko tällä toimenpiteellä maataloustulo näyttämään paremmalle, vai mistä on kyse? Olisi mielenkiintoista tietää.
Aurinkopaneelit ovat yhtä tylsiä sähköntuottajia kuin tuuliturbiini. Paneelit eivät edes pyöri. Laskeskelin viimeksi, että takaisinmaksuaika on noin 15 vuotta. Nykyisillä sähköhinnoilla maksuaika on reilusti lyhyempi.
On hauskaa katsoa sähkölaskua, kun on vanha kiinteähintainen sopimus vielä voimassa. Olen ostanut sähköä 5,6 sentillä kWh ja myynyt ylimääräisen aurinkoenergian parhaimmillaan 17 sentillä kWh.
Todella moni viljelijä on ottanut kopin energia-avustuksesta ja paneeleita on ilmestynyt hallien katoille ja seinille. Se ei ole huono investointi.
Tänne meidän lakeuksille suunnitellaan jopa miljoonan paneelin puistoa. Neljänsadan miljoonan hanke on kunnianhimoinen, ja mielenkiinnolla seuraan kuinka homma etenee.
Sähköautoilu herättää tunteita ja on kovasti nousussa. Ei mikään ihme näillä polttoaineen hinnoilla. Toistan edelleen suositukseni: Sähköauto on järkevin valinta liikkumiseen periferiassa.
Jokainen talo, jossa on voimavirtapistorasia, pärjää auton kanssa helposti. Koslalla pääsee noin 250–400 km akullisella. Harva ajaa päivittäin sellaisia määriä.
Olen ajanut neljässä vuodessa satatuhatta kilometriä ja polttoaine-, huolto- sekä korjauskulut ovat olleet yhteensä 2 335 euroa.
Eli auto on kuluttanut 2,3 euroa sadalla. Huomattavan säästön lisäksi en ole ollut rahoittamassa Putinille panssarivaunuja. Siitä tulee kieltämättä hyvä mieli.
Vanha Tesla on toiminut yllättävän hyvin, kaikki viat ja huollot takuun jälkeen olen väsännyt itse. Hirvittää ajatellakin, että autoa pitäisi joskus korjata merkkiliikkeessä. Autoja on myyty paljon ja tuntuu siltä, ettei korjausorganisaatio pysy myynnin perässä.
Tesla-korjaamoita on tasan kaksi kappaletta, ja niissä puhelimeen ei vastaa koskaan kukaan. Huolto tilataan kännykkäsovelluksella, ja jos nyt tilaan huollon, saan ajan Ruotsiin Uumajaan.
Suomessa huoltojono on noin kuukauden mittainen. Kun tarvitset jonkin varaosan, ainoa millä saat myyjän kiinni on sähköposti. Postiin vastataan yleensä seuraavana päivänä. Kiire ei saa olla!
Onneksi tessun huollon, eli jarrujen putsauksen ja raitisilmasuodattimen vaihdon pystyy tekemään itsekin.
Tietokonepäivitykset auto tekee pihassa, ja Teslalla on myös liikkuvat huoltomiehet, jotka voivat tulla kotiisi korjaamaan. Se on hieno ja nerokas idea ja toiminut kokemusten mukaan erinomaisesti.
Eli sähköhärpäkkeissä on kaikki hyvin, kunhan en tarvitse huoltoa!
Kirjoittaja on teuvalainen maanviljelijä ja Elonkerjuu-yhtyeen kitaristi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




