Elintarviketuotanto on toimialana epäterve
Viime aikojen tilanne elintarviketuotannossa ja alkutuottajien toiminnan kannattavuudessa on kriisiyttänyt toimialaa, Samaan aikaan kaupan keskusliikkeet takovat ennätysmäisiä tuloksia.
S-ryhmä mainostaa halpuuttamisen jälkeen rakkauttaan Pohjois-Suomeen. Paremmin tämä vastuullisuus tulisi esillä reilummalla ja toimialan vetovoimaisuudesta ja kannattavuudesta huolehtivalla aidolla kumppanuudella, jossa hinta on tuottajallekin kannattava. Aidosti vastuullinen yritys tyytyisi pienempään liikevoittoprosenttiin ja huolehtisi ketjun tärkeimmästä osasta ja sen pärjäämisestä.
Kannattavuutta yritetään maataloudessa rakentaa yhä suuremmalla kokoluokalla ja volyymillä – tämä ei ole kestävä tie. Tukipolitiikassa on perustavanlaatuinen valuvika. Tilausta olisi yhä enemmän tilojen suorasta rajapinnasta kuluttajan kanssa, jossa kaupan katteesta osa ohjautuisi tuottajalle. Kuluttajaa tulisi puhutella erityisesti laadulla, vastuullisuudella laajasti ajatellen ja ”kasvollisella” kohtaamisella. Hinnalla ei tarvitsisi kilpailla.
Samaan aikaan, kun toimiala kipuilee heikon kannattavuuden ja kustannusten nousun kanssa, vihreät ovat maalittaneet toimialan seuraavaksi uhrikseen turvetuotannon alasajon jälkeen. Erityisesti turvepeltojen ilmastopäästöjä nostetaan tikun nokkaan. Vihreät ovat kyllä osoittaneet näillä toimenpiteillään olevansa edelleen kapeakatseinen yhden asian liike, joilla ei ole näköjään kykyä monipuolisempaan näkemykseen.
Syyllistämisen ja rajoitusten keksimisen sijaan pitäisi lähteä ratkaisuhakuisesti, motivoiden liikkeelle. Kotimainen elintarviketuotanto on niin tärkeää, että se pitää saada tervehdytettyä.
Varmaankaan sitä ei tee kukaan muu, kuin maanviljelijät itse. Riittävän reippaat otteet ovat siinä tarpeen – kukaan ei tule tarjoamaan parempaa kannattavuutta, jolleivät viljelijät itse sitä ota.
Ilmastomuutos haastaa globaalisti ruuan tuotannon. Ennen kuin lähdetään ilmastosyistä ampumaan alas seuraavaa helppoa maalia, kannattaa ehkä ajatella tilannetta hieman laajemmin, tulevaisuuden näkymät huomioiden.
Petri Luukkonen
FM, yritystoiminnan kehittäjä
Oulu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

