Tiestöllä ja tekniikalla hyvinvointia koko Suomeen
Suomi on laaja maa ja etäällä Euroopan ydinalueista. Tieliikenne on Suomen oloissa tärkeä liikkumismuoto.
Painorajoitukset, kelirikko, kuljetusten myöhästymiset, urapaikkaukset ym. ovat arkipäivää. Tieliikenteen noin seitsemän miljardin euron veroista ja veroluonteisista maksuista vain kymmenen prosenttia käytetään tienpitoon.
Teitä ja katuja on Suomessa noin 400 000 kilometriä. Yksityisteiden osuus on noin 360 000 kilometriä, ja siitä valtaosa on muussa kuin vakituisen asutuksen käytössä. Yksityisteiden käyttäjiä ovat muiden muassa metsäteollisuus ja mökkiläiset.
Vakinaisten asukkaiden vähentyessä mökkeilyn ja matkailun merkitys korostuu yhä useammassa kunnassa.
Matkailu on työvoimavaltainen, kasvussa oleva ala, eikä sitä voida mainittavasti automatisoida tai ulkoistaa.
Metsäteollisuutta, mökkeilyä ja matkailua yhdistää se, että niillä on vahva aluepoliittinen vaikutus. Moni syrjäisempikin seutu voi elää ja kukoistaa niiden ansiosta.
Tammikuussa Digitoday-lehti uutisoi, että Amerikassa kaikki on suurempaa. Siellä laajakaistan nopeus on 25 megabittiä sekunnissa, meillä vain yksi. Mielestäni miljoonaluokan investoinnista onkin ennenaikaista iloita, mikäli huonokuntoisia teitä ja tietoliikenneyhteyksiä ei pikaisesti laiteta kuntoon.
Hyväkuntoinen tieverkko sekä toimivat nettiyhteydet parantavat työllisyyttä, kaikkien yritysten kilpailukykyä sekä mahdollistavat koko maan tasapainoisen kehityksen. Nyt ja tulevaisuudessa.
Raisa Kinnunen
eduskuntavaaliehdokas (sd.)
Petäjävesi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
