Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Puun uudet muodot

    VTT, Teolliset materiaalit ohjelma, uusiutuva luonnonmateriaali. kuva: Jaana Kankaanpää
    VTT, Teolliset materiaalit ohjelma, uusiutuva luonnonmateriaali. kuva: Jaana Kankaanpää 

    Biotaloudesta on povattu armahtajaa Suomen taloudelle. Uusia selluloosapohjaisia tuotteita kehitetään jatkuvasti, mutta niiden kaupallistaminen on vielä kesken.

    Vuosituhannen vaihteen jälkeen metsäalalta näytti loppuvan veto. Uutiset käsittelivät lähinnä heikkoa kannattavuutta ja suljettavia paperikoneita.

    Nyt suunta on kääntynyt. Viimeaikaiset metsäalan ilmoittamat suuret investoinnit tuovat uutta toivoa alalle. Strategioita on hiottu tarkasti, ja usko biopohjaisten tuotteiden kasvuun on voimissaan.

    ”Metsäala ei ole yhtä kuin suljettavat paperikoneet”, sanoo Uusi puu -hankkeen projektipäällikkö Johanna Kolehmainen.

    Selluloosapohjaisille materiaaleille löytyy valtavasti uusia käyttömahdollisuuksia ja kasvupotentiaalia.

    Haasteena on, miten uudet selluloosapohjaiset tuotteet voisivat lyödä läpi ja korvata uusiutumattomia raaka-aineita. Toistaiseksi valmistusprosessit ovat vielä monimutkaisia ja kalliita.

    Uusi puu -hanke otti ohjat

    Viime syksynä lanseerattu Uusi puu -hanke kokoaa yhteen metsäalan toimijoita.

    Hankkeen on tarkoitus koota puuhun perustuvan biotalouden ratkaisuja yhteen ja avata aihetta kansantajuisesti. Mukana on alalla toimivia organisaatioita kuten metsäalan yrityksiä, oppilaitoksia sekä puupohjaisia tuotteita valmistavia yrityksiä.

    Kolehmaisen mukaan metsäalasta on puhuttu mediassa mollivoittoisesti. Alan hyvin pärjäävät osa-alueet ovat olleet olemassa jo pitkään, mutta menestyjiä tunnetaan huonosti.

    Uusi puu -hankkeen puheenjohtajan Ohto Nuottamon mielestä keskustelu on kuitenkin jo kääntynyt toiveikkaampaan suuntaan.

    Yksi hankkeen päätavoitteista on jäsenorganisaatioiden verkostoituminen. Jäsenten kesken järjestetään esimerkiksi työpajoja ja kokoontumisia.

    Nuottamon mukaan eri organisaatioiden välinen kanssakäyminen on aikaisemmin takkuillut. ”Alan toimijat ovat samalla asialla, mutta eivät ole vielä löytäneet toisiaan.”

    Sekä Kolehmainen että Nuottamo ovat yhtä mieltä siitä, että hanke on saanut pelkästään positiivista palautetta.

    Muutakin kuin paperia ja puuta

    Uusi puu -hankkeen tarkoituksena on esitellä painopaperin ja sahatavaran varjoon jääviä biotuotealan sovelluksia.

    Kun biotalousstrategia tähtää vuoteen 2050, Uusi puu -hanke katsoo ihan lähitulevaisuuteen, parin vuoden päähän. ”Painopisteemme on jo olemassa olevissa sovelluksissa”, Nuottamo kertoo.

    Nuottamon mukaan kaikki edellytykset menestyvälle biotalousstrategialle ovat olemassa.

    ”Koulutusta ja osaamista on riittävästi, ja alalla on yhteinen konsensus. Myös mielenkiintoisia asiakkaita löytyy.”

    Suomen kilpailukyky on osaamisessa ja raaka-aineissa. ”Kilpailuedun luo myös se, että eri osapuolten välinen yhteistyö toimii”, Nuottamo sanoo. ”Hyvää toimintakykyä taas kuvastaa se, että toimimme jalat maassa.”

    Uusi puu -hanke on järjestänyt kilpailun, jossa etsitään puupohjaista materiaalia tai puun ainesosia hyödyntäviä ratkaisuja. Tarkoitus on tuoda esille alan tuotteita, menetelmiä ja prosesseja suurien megatrendien ja muutosilmiöiden kautta.

    ”Esimerkiksi kaupungistumisen ja digitalisoitumisen merkitys metsätaloudelle tuntuu olevan ihmisille epäselvää”, pohtii Kolehmainen.

    Sellun monet mahdollisuudet

    Selluloosakuitua valmistetaan kuitupuusta. Pohjoismaissa mänty-, kuusi- ja koivukuitupuu ovat tärkeimpiä selluloosan raaka-aineita.

    Valmista paperia ja kartonkia saadaan erottamalla selluloosakuidut erilaisilla sulfaatti- ja sulfiittimenetelmillä.

    Samoja menetelmiä voidaan käyttää liukosellun tuottamiseen. Liukosellua voidaan käyttää esimerkiksi tekstiiliteollisuudessa ja hygieniatuotteiden valmistuksessa.

    Selluloosan uusia käyttömahdollisuuksia pohditaan parhaillaan monen tutkimusohjelman voimin.

    Nuottamo toteaa uusista sellupohjaisista sovelluksista, että mikään ei tapahdu käden käänteessä.

    ”Haaveiden toteutumiseksi tarvitaan kärsivällisyyttä ja kestävyyttä”, Nuottamo linjaa.

    ”Meidän täytyy tuntea koko tuotantoketju kuluttajiin asti, jotta voisimme onnistua.”

    Paketointitarve lisääntyy

    Pakkausmateriaalien ja pehmopaperin kysyntä ovat nousussa. Erityisesti verkkokaupan myötä puupohjaisten pakkausmateriaalien tarve kasvaa.

    ”Ei maitotölkkikään ole uusi keksintö, mutta iso osa arkeamme. Kevyt ja kestävä, nestettä pitävä pakkaus on pitkän työn tulosta, mutta monelle ei tule mieleenkään, että tölkki on puupohjainen”, Johanna Kolehmainen kertoo.

    Esimerkiksi pakkausbisneksessä tuotteiden etuja joudutaan perustelemaan vakuuttavasti ja asiantuntevasti. Nuottamon mukaan avainsana on konsultoiva markkinointi.

    REETTA PILHJERTA

    Uusi puu 2014 -kilpailun voittajat julkistetaan 29.1. www.uusipuu.fi