VR:n strategia vie tappiokierteeseen
VR on valinnut strategian, joka korostaa aikataulujen nopeutta ja edullisia lippuhintoja. Tämä ei toimi, sillä junien myöhästely tuhoaa nopeus- ja hintahyödyt.
Jos VR valitsisi strategiakseen aikatauluissa pysymisen, asiakkaat olisivat tyytyväisiä, vaikka matkat kestävät hieman nykyistä kauemmin. Silloin matkustajat saisivat sen, mitä on luvattu.
Tein viime syyskuusta helmikuuhun puolen vuoden aikana 66 junamatkaa Keski- ja Etelä-Suomessa eri reiteillä. Näistä vain 20 tapauksessa juna saapui perille ajoissa. Myöhästymisiä oli siis 70 prosenttia matkoista.
Myöhästymisten keskiarvo oli 8 minuuttia. Enimmillään juna saapui perille 37 minuuttia myöhässä ja suurin aikataulun alitus oli 5 minuuttia.
VR vähättelee myöhästelyn merkitystä. Se ei tilastoi alle 5 minuutin myöhästymisiä. Tämä ylimielisyys kostautuu VR:lle tulevaisuudessa, kun henkilöliikenteen kilpailu toteutuu.
VR on nopeuttanut aikatauluja poistamalla pysähtymisiä väliasemilla. Kysymys ei ole pelkästään pienistä paikkakunnista vaan tämä koskee muun muassa kotikaupunkiani Hämeenlinnaa, joka on yksi Suomen suurimmista kaupungeista.
Jos matkustan Hämeenlinnasta Seinäjoelle, joudun vaihtamaan junaa Tampereella, koska Helsingistä Ouluun kulkeva juna ei pysähdy Hämeenlinnassa, vaan se kulkee Hämeenlinnassa pysähtyvän junan perässä. Jos Tampereelle menevä juna on myöhässä, myös Ouluun menevä juna myöhästyy.
Junien myöhästelyjen vuoksi matkustajien on kuljettava aikaisemmilla junilla, jolloin aikataulujen nopeuttaminen menettää merkityksensä.
Kun minun on saavuttava sovittuihin tilaisuuksiin tarkasti oikeaan aikaan, matkustan nykyisin joko tunnin aikaisemmalla junalla tai jopa edellisenä päivänä, jolloin joudun yöpymään hotellissa. Tällöin myös edulliset lippuhinnat menettävät merkityksensä.
Muutaman vuoden päästä ulkomaiset raideliikenneyhtiöt saapuvat kilpailemaan VR:n kanssa henkilökuljetuksissa. Tiukin kilpailu syntyy Helsingin ja Oulun välisellä rataosuudella.
Kilpailijoiden kannattaa ottaa Hämeenlinnan matkustajat kyytiin, koska VR laiminlyö heitä.
Lassi Mäkinen
ekonomi
Hämeenlinna
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
