Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kaikki hyvä kiertoon

    Outi Luukon (vas.) ja Carita Peltosen  ilo kasvaa, kun asiakkaat innostuvat  kierrättämään varastojensa ylijäämiä. Viking Linen pöytäliinoista syntyi  Grace-laivan putiikkiin tuotteita. Kuva: Ville-Petteri Määttä
    Outi Luukon (vas.) ja Carita Peltosen ilo kasvaa, kun asiakkaat innostuvat kierrättämään varastojensa ylijäämiä. Viking Linen pöytäliinoista syntyi Grace-laivan putiikkiin tuotteita. Kuva: Ville-Petteri Määttä 

    Touchpoint kehittää kierrätetyistä materiaaleista työvaatteita ja yrityslahjoja. Samalla yritysten tarinat saavat uuden kestävämmän elämän.

    Vaikka materiaalivirtojen uusiokäyttö on vielä vähäistä, se on Touchpoint Oy:n toimitusjohtajan Outi Luukon mukaan lisääntymässä. Suomalaisyritykset pyrkivät kestäviin tuotantoketjuihin kaikissa hankinnoissaan.

    ”On ilahduttavaa, että yhä useammat yritykset pohtivat tosissaan, miten tehdä asioita toisin kuin, että vain työnnetään maailmalle lisää turhakkeita”, yrityksen perustaja, myynti- ja markkinointijohtaja Carita Peltonen täydentää.

    Yritysvastuu on laaja kokonaisuus. Työvaatteet ja liikelahjat, jotka ovat Touchpointin alaa, ovat siitä yksi konkreettinen, näkyvä osa.

    ”Kestävyydellä voidaan kasvaa ja menestyä. Tämä ei ole vain ’mukavaa puuhastelua’, jollaiseksi materiaalien kierrätys ja uusiokäyttö edelleen herkästi nähdään”, Luukko painottaa.

    Varsinkin Ruotsissa ja Tanskassa ollaan hänen mukaansa kestävyysajattelussa Suomea edellä. Useat yrityksen asiakkaista toimivatkin kotimaan lisäksi muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.

    Kestävyyttä kannattaa vaalia

    Kierrätys on vakavaksi bisnekseksi myönteistä. Mahdollisuus löytää uutta ja samalla säilyttää jotain vanhaa tempaa mukaansa epäilijänkin.

    ”Laitamme hyvän kiertämään. Saamme paljon energiaa asiakkailtamme, kun he innostuvat huomaamaan uusiokäytön mahdollisuudet”, kuvaa Peltonen.

    Työvaatteiden materiaalit on valittava niin, että ne ovat pitkäikäisiä, kestäviä ja pestäviä. Tästä syystä on myös järkevää yrittää hyödyntää ne uudelleen, Peltonen perustelee.

    Esimerkiksi Hesburgerin ja Finavian työntekijöillä on tulevaisuudessa yllään työvaatteet, joissa on hyödynnetty myös aiempia yli jääneitä työvaatteita ja -kankaita. Lisäksi materiaaleja kuten t-paitoja on otettu uusiokäyttöön.

    Varastojen aarteille uusi elämä

    Luukko kertoo, että usein yritysten varastoista löytyy materiaaleja, joiden mahdollisuuksia ei ole osattu edes ajatella. Työvaateprojektit ovat muuttuneet monivuotisiksi kumppanuuksiksi, sillä asiakasyritykset ovat innostuneet kierrättämisestä kerran alkuun päästyään.

    Kun kuuntelee listaa uusiokäyttöön otetuista varastojen aarteista, tulee väkisin hyvä mieli. Jatkokäyttöön kelpaavat erilaisten tekstiilikuitujen lisäksi esimerkiksi mainosjulisteet, autonrenkaat, mainosbannereissa käytettävä lippukangas ja kierrätysmuovipullot.

    On valmistettu tuotteita, joita yritykset voivat käyttää liikekumppaniensa ja henkilökunnan muistamisissa tai jopa myydä kuluttajille.

    Koneen, Sol-palveluiden ja Finavian vanhat työvaatteet ovat päätyneet liikelahjoiksi. Viking Linen vanhoista univormuista ja pöytäliinoista on puolestaan suunniteltu Grace-laivalla myytäviä tuotteita.

    Pauligin kahvisäkit ovat saaneet uuden elämän muun muassa kahvimukien eristävinä suojuksina ja laukkuina.

    Tarinat ruokkivat sitoutumista

    Suomalaisten design-osaajien keskuudessa on kiinnostusta niin kierrätykseen kuin käytännöllisyyteen. Joka hankkeeseen kootaan suunnittelutiimi, joka analysoi materiaalien koostumuksen ja miettii tarkoin, mihin käyttöön ne taipuvat.

    Tuotteiden laadulle asetetaan aina kovat vaatimukset, niiden pitää siis olla ”katu-uskottavia”.

    Carita Peltosen mukaan työvaatteissa on oleellista kunkin yrityksen tarpeista lähtevä käytännöllisyys. Yrityslahjoiksi ei luonnollisesti voi antaa mitään rihkamaa, joka kääntyisi antajaansa vastaan.

    Yrityksen työvaatteiden ja muiden periaatteessa jätteeksi muuttuneiden materiaalien uusi elämä sisältää aina tarinan yrityksen aiemmista vaiheista, jatkaa Outi Luukko.

    ”Se innostaa varsinkin henkilökuntaa. Näin sitoutuminen ruokkii itse itseään.”

    Lisää työtä kotimaahan

    Vastuullisuus ja pyrkimys mahdollisimman pitkälle vietyyn kotimaisuuteen leimaa myös Touchpointin omaa toimintaa.

    ”Mieluummin jumpataan useammin ja pienissä erissä, kuin että lähetettäisiin iso vaate-erä tehtäväksi Kiinaan, jossa työn tuloksiin ei voida vaikuttaa”, Carita Peltonen toteaa.

    Hänellä on myönteisiä kokemuksia yhteistyöstä paitsi käsityöperintöä vaalivien pienyritysten myös Vanajan naisvankilan ja Titryn kanssa. Viime mainittu on 12 tamperelaisen vapaaehtoisjärjestön muodostama hanke, joka pyörittää konepajaa, työvaateompelimoa ja palvelupakkaamoa.

    Prosessit on mietitty niin tarkasti, että aina kun on mahdollista, hyödynnetään asiakasyrityksen omaa logistiikkaa. Siis esimerkiksi entiset työvaatteet lähtevät firman varsinaisten rekkakuormien kyydissä pesulaan ja ompelimoon ja uudet vaatteet saapuvat aikanaan vastaavaa reittiä.

    Vältetään turhaa työtä ja ympäristön kuormitusta.

    Jos tuotantoon ei löydetä kotimaista kumppania, sellainen etsitään lähimarkkinoilta, ensi kädessä Virosta.

    Useissa Touchpointin tuotannoissa onkin käytössä paitsi Design from Finland -merkki myös Kotimaisen Työn Liiton avainlipputunnus.

    Kaijaleena Runsten