Tasoristeyksiin kunnon merkit
Liikennemerkit pitää laittaa tasoristeyksissä oikeille paikoille. Ohjeet ovat hevosaikakaudelta yli 100 vuoden takaa.
200 metriä ennen rautatien tasoristeystä pitää olla kärkikolmio ja 40 kilometrin nopeusrajoitus, sitten rataa lähestyttäessä 20 kilometrin rajoitus ja Stop-merkki.
Liikennemerkit on sijoitettava lähemmäs tien reunaa tai osittain tielle.
Lisäksi tarvitaan sinistä ja keltaista vilkkuva led-valo, ainakin pimeänä vuodenaikana.
Yritin 45 vuotta nimettömillä aloitteilla liikenneministeriöön saada maaseudun teille nimet ja numerot.
Perustelin aloitettani sillä, että kun alueelle muuttaa uusia virkamiehiä, kuten eläinlääkäreitä, palopäällikköjä ja seurakunnan työntekijöitä, ei tarvitse sanoa, että heidän luokseen on viisi kilometriä ja valkoinen talo oikealla.
Kirjoitin 30 vuotta sitten liikenneministeriöön. Kuukausi sen jälkeen luin sanomalehdestä, että se toteutetaan.
Vuosittain tapahtuu noin 30 tasoristeysonnettomuutta, joissa kuolee yhteensä 10–12 ihmistä. Nyt eduskunta myönsi kaksi miljoonaa euroa. Joten pitää tapahtua jotakin.
Kirjoitin rautateiden turvapäätöksistä liikenneministeriöön. Asia ei ole edennyt.
Vilho Koivisto
Myrkky
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
