Kiitos kaupan merkistä?
Kiitos Keskolle, että kiittävät tuottajia. Huomasin aiheen myös kritiikkiin. ”Kiitosraha” tilitetään vain kaupan omien private label -tuotteiden kautta.
Tämä sopii kaupan ansaintalogiikkaan. Samalla se pönkittää paljon kritisoitujen kaupanmerkkien menekkiä.
Kysyin suoraan Keskon johdolta, onko toiminta kaksinaamaista – toisaalta parannetaan Keskon vastuullisuusmainetta mutta toisaalta alistetaan teollisuutta ja tuottajia kaupan vallan alle private label -tuottein.
Esitin myös, että kiitoskampanjaa laajennettaisiin kotimaisiin ”oikeisiin brändeihin”, ja yhdessä muiden kauppojen kanssa. Nythän lihatalot ja meijerit anonymisoidaan Pirkka-merkin alle.
Keskosta ei tätä juuri kommentoitu. Sanottiin vain, että jatkoa suunnitellaan ja laajennetaan useampiin tuotteisiin. Ovatko nekin Pirkkaa?
Kotimaista tukeva ei nyt voi vapaasti antaa lisätukea ilman, että altistaa ruokasektoria kaupan vallalle.
Jaakko Karvonen
Joensuu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

