Joukkoliikenne taattava
Palveluseteli voi palauttaa joukkoliikenteen sinne, missä se on jo loppunut.Kasvanut kilpailu joukkoliikenteessä on alentanut kaukoliikenteen lipunhintoja busseissa ja junissa sekä paikoin jopa lisännyt reittitarjontaa.
Sen sijaan maaseudun linja-autojen paikallisliikenne on vaikeuksissa kautta koko maan.
Pohjolan Matkan toimitusjohtajan Johanna Lehtosen mukaan erityisen tiukkaa on Pohjois-Pohjanmaalla ja Itä-Suomessa, missä edes peruspalvelutasoa ei enää pystytä turvaamaan. Liikennöintisopimuksia on jouduttu purkamaan kesken kauden rahapulan takia. (MT 15.6.).
Rahapula ei ole helpottamassa, sillä hallitus aikoo leikata joukkoliikenteestä yhteensä 15 miljoonaa euroa kuluvalla hallituskaudella.
Linja-autoliitossa vaaditaan leikkausten teossa tasapuolisuutta eri liikennemuotojen välillä. Liitossa katsotaan, että tähän mennessä vain linja-autoliikenne on joutunut maksumieheksi.
Myönteisenä asiana linja-autoalalla pidetään hallituksen kaavailuja lisätä palvelusetelien käyttöä joukkoliikenteessä.
Lehtonen uskoo, että palveluseteliuudistuksen avulla haja-asutusalueiden bussipalveluiden säilyminen voitaisiin turvata ainakin nykyistä paremmin.
Palvelusetelien avulla joukkoliikenne saattaisi palata myös sellaisille alueille, mistä se on aiemmin kadonnut. Jos säännöllinen bussiliikenne on jouduttu lopettamaan, seteli voisi houkutella yrittäjiä tarjoamaan kevyttä kalustoa linjaliikenteen sijaan.
Kaikilla maaseudulla asuvilla ei ole käytössään omaa autoa. Siksi joukkoliikenteen turvaaminen on yhä tärkeämpää, kun peruspalvelut keskittyvät kirkonkyliin ja muihin taajamiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

