Ruualla on väliä
”Lähiruuan tarjontaa rajoittaa edelleen monimutkainen lupabyrokratia.”Ruuan laadun merkitys suomalaiselle kuluttajalle korostuu vuosi vuodelta. Yhä useampi kiinnittää huomiota siihen, missä ja millä tavalla ruoka on tuotettu.
Kotimaisuus on edelleen tärkein valintaperuste, mutta lisäksi kuluttaja tavoittelee entistä useammin lähellä tuotettuja elintarvikkeita. Viime vuonna lähiruoka oli kyselyn mukaan tärkeä tai melko tärkeä valintaperuste peräti kuudelle kymmenestä kuluttajasta (MT 7.3.).
Kuluttajan kiinnostus ruokaa kohtaan muuttaa myös elintarvikemarkkinoita. Markkinoille on syntynyt kasvava kysyntä paikallisista tuotteista, joiden odotetaan myös ominaisuuksiltaan poikkeavan suurista tuotemerkeistä.
Kuluttajien tahto muuttaa markkinoiden valtavirtaa, joka on käynyt kohti keskitettyä suurtuotantoa. Kehitys tekee tilaa pienimuotoiselle elintarviketuotannolle, monipuolistaa kaupan tarjontaa ja lisää kilpailua laadukkaista ruuan raaka-aineista.
Lähiruoka kattaa tuoreen selvityksen mukaan jo kahdeksan prosenttia Suomen ruokamarkkinoista. Se on merkittävä osuus, jonka odotetaan edelleen kasvavan.
Sekä kauppa että ravintolat ovat halukkaita lisäämään lähihankintojaan, mutta tuottajia ei joko ole tai löydy riittävästi. Tämä on ongelma, johon suomalaisten ruuantuottajien kannattaa löytää ratkaisu.
Lähiruokaselvityksen mukaan tarjonnan kasvua rajoittavat edelleen ruokayritysten perustamiseen ja toimintaan liittyvät monimutkaiset lupa- ja hallintomenettelyt. Lisäksi alan neuvonnassa ja koulutuksessa on parantamisen varaa.
Lähiruoka ja muu erikoistuotanto ovat jatkossakin vain osa ruokamarkkinoita. Niiden kehittämiseen kannattaa silti etsiä vauhtia tuottajien, jalostajien, kaupan sekä hallinnon yhteistyöllä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
