Lisää takamatkaa
”Yksittäisille yritykselle kuljetustuen merkitys on suuri.”Suomi on päämarkkinoihin nähden saari, ja suomalainen teollisuus joutuu antamaan esimerkiksi kuljetuskustannuksissa tasoitusta kilpailijoihin verrattuna.
Kuljetuskustannukset nousevat ensi vuoden alussa entisestään, kun liikennepolttoaineiden verotusta kiristetään. Laivakuljetusten kustannuksiin on tulossa merkittävä korotus, jos rikkidirektiivi Itämerellä tulee voimaan.
Onkin ihmeellistä, että valtioneuvosto on päättänyt leikata yritysten tavarankuljetuksiin varattua kuljetustukea seuraavilta kahdelta vuodelta 60 prosenttia.
Kysymys ei ole valtiontalouden kannalta suuresta summasta, koska tukeen oli alunperin varattu kahdelle vuodelle yhteensä kymmenen miljoonaa euroa. Yksittäisille yritykselle kuljetustuen merkitys on kuitenkin suuri.
On ymmärrettävää, että vaikeassa taloustilanteessa yhteiskunnan menoja pitää punnita erityisen tarkasti. Yritystoiminnan vaikeuttaminen ei kuitenkaan auta vaikeasta taloustilanteesta nousemisessa. Monet asiantuntijat ovat varoittaneet euro-aluetta siitä, että leikkaukset voivat vaarantaa tulevan talouskasvun.
Valtiontalouden kannalta kuljetustuen merkitys suhteessa esimerkiksi hiljattain sovittuun tuloratkaisuun on olematon. Valtiovalta osallistui tuloratkaisun toteuttamiseen 400 miljoonalla eurolla.
Suomalaisten yritysten takamatka esimerkiksi ruotsalaisyrityksiin verrattuna pitenee edelleen, koska Ruotsin kuljetustuet ovat huomattavasti Suomea korkeammat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
