Kauppa oireilee
”Lama voi muuttaa kaupan rakenteita.”Nordean pääekonomistin Aki Kangasharjun mukaan Suomi on tällä hetkellä lamassa. Kansantuote on jatkanut miinusmerkkistä kasvuaan jo pari vuotta eikä varsinaista elpymistä ole havaittavissa.
Kauppa on mittari, josta näkee usein talouden suunnan. Jos ostovoima hiipuu tai tulevaisuuden odotukset ovat kielteisiä, ihmiset vähentävät kulutustaan. Näin näyttää nytkin käyvän.
Stockmann on ollut firma, jota suhdanteet eivät ole yleensä pahasti heilutelleet. Nyt on toisin. ”Stokka”, jolla on paljon pelissä paitsi Suomessa, myös Venäjällä, on käynyt läpi monet yt-neuvottelut eikä loppua ole näköpiirissä. Lama kuristaa vahvaakin yritystä.
Ukrainan kriisin vaikutukset näkyvät myös Itä-Suomen kaupoissa, joissa venäläisasiakkaiden määrä on pudonnut rajusti. Ruplan heikentyminen on tehnyt venäläisille Suomesta kalliin ostospaikan. Monet suuntaavatkin ostoksille Viroon, jossa monien tuotteiden hintataso on Suomea edullisempi.
Kaupan keskinäisessä kilpailussa on tapahtunut liikahdus, joka kannattaa panna merkille. Saksalainen Lidl on pikkuhiljaa saanut lisää markkinaosuutta. Vaikka Lidlin osuus on vain 6–8 prosenttia, sen kasvuvauhti on ollut merkittävä. Lidl mielletään halpakaupaksi, mikä voi laman aikana sataa suoraan sen laariin.
Lama voi muuttaa kaupan rakenteita muutoinkin. Ihmisten kiinnostus nettiostoksiin kasvaa, varsinkin jos verkosta saa tavaraa halvemmalla kuin supermarketista. Toisaalla myös erikoismyymälöiden määrä lisääntyy. Erikoiskaupat ovat palaamassa varsinkin suuriin kaupunkeihin. Hehtaarihallien kulta-aika alkaa olla ohi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
