STT ajetaan ahtaalle
"Moni asiakas on irtaantunut STT:stä, ja lisää on odotettavissa."Suomen Tietotoimistolla on ollut merkittävä sija Suomen uutisvälityksessä lähes 130 vuotta. STT on juurtunut syvälle suomalaismieliin monen tärkeän uutisen kertojana ja lähteenä.
Nyt perinteikäs uutistoimisto on ahtaalla. Se johtuu pääasiassa STT:n asiakkaiden – suomalaisten medioiden – talousvaikeuksista ja niiden tarpeiden erilaistumisesta.
Ennen valtaosa asiakkaista julkaisi STT:n jutut seuraavan päivän lehdessä.
Tänään osa julkaisee ne heti ilmaiseksi verkossa, osa maksullisina verkossa ja osa aamun lehdissä. Ja jokainen haluaa maksaa vähemmän.
Kun iso osa STT:n jutuista on luettu ilmaispalveluista, niillä on vähemmän arvoa maksullisissa palveluissa tai lehdissä.
Tämän vuoksi moni asiakas on irtaantunut STT:stä, ja lisää on odotettavissa.
Uusin isku oli Helsingin Sanomien luopuminen STT:n uutispalvelusta. HS arvioi, ettei sen kannata maksaa jutuista, jotka on julkaistu ilmaiseksi esimerkiksi saman yhtiön Ilta-Sanomissa.
Ratkaisu on merkittävä monessa mielessä. HS on STT:n erittäin suuri asiakas. Sen lähtö leikkaa liikevaihtoa tuntuvasti, ja johtaa saneeraukseen.
Helsingin Sanomien kustantaja Sanoma on STT:n suurin omistaja (33 prosenttia). Se on ollut STT:n historiassa ankkuriomistaja, jonka tuki ei ole horjunut pahimmissakaan kriiseissä. Sekään ei estänyt HS:n päätöstä. Samaan aikaan HS on ryhtynyt kilpailemaan STT:n kanssa myymällä uutisia Kaakkois-Suomen lehdille.
Toivottavasti Suomen mediahistoriaan ei kirjoiteta perinteikkään uutistoimiston lopun alkua.
Perinteikäs uutistoimisto on ahtaalla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
