Osui ja upposi
”Yksi päivä avasi suomalaisten silmät ruuantuotannon arjelle.”Markkinointi & Mainonta -lehti ja Suomen markkinointiliitto palkitsivat torstaina MTK:n ja SLC:n syksyisen tuottajahintaprotestin Vuoden 2012 Markkinointitekona. Kyse oli kymmenessä kaupungissa toteutetusta tempauksesta, jossa viljelijät myivät tuotteitaan siihen hintaan, mikä heidän oma osuutensa tuotehinnoista on.
Palkinto ei tullut suurena yllätyksenä. Moni markkinoinnin ammattilainen totesi jo kampanjapäivän aikana, että pysti taisi tulla tienattua.
Kampanjan viesti osui ruokamarkkinoiden pahimpaan kipukohtaan ja upposi koko suomalaiseen yhteiskuntaan. Lehdet ja sähköinen media täyttyivät tuottajahintojen pienuutta hämmästelevistä kommenteista.
Palkitsijoiden mukaan tuottajien kampanja saavutti valtavasti myönteistä julkisuutta ja aloitti laajan yhteiskunnallisen keskustelun. Tiedetään, ettei julkisuutta voi hallita, ja tässäkin tapauksessa se yllätti myös kampanjan järjestäjät.
Onnistunut tempaus tai sen palkitseminen ovat kuitenkin sivuseikka. Tärkeintä ovat tulokset.
Maatalouselinkeino on koettanut vuosikaudet kaikin keinoin kertoa asemansa heikkenemisestä muulle yhteiskunnalle. Viesti on mennyt perille vaihtelevasti. Usein se on jäänyt viihdeuutisten varjoon.
Nyt yksi päivä näytti avaavan suomalaisten silmät ruuantuotannon arjelle. Suomalainen ruoka ja sen tuottajat saivat tuona päivänä monta uutta ystävää.
Jos muutamaa kaupan edustajaa ei lasketa, tuottajien kampanja ei aiheuttanut pahaa mieltä kenellekään. Viesti tuskin olisi mennyt paremmin perille traktorimarsseilla tai mielenosoituksilla.
Tuottajille itselleen kampanja palautti varmasti mieliin yhdessä tekemisen voiman. Sen avulla myös vaikeudet ovat helpommin voitettavissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
