Suomalainen Maaseutu

Jussi Ryhänen raivaa työkseen metsää yhdyskuntarakentamisen tieltä – "Teen töitä lähinnä kaupungeissa, taajamissa ja teiden varsilla"

Ryhänen ostaa rakentamisen alta kaadettavat puut yleensä itselleen ja myy ne metsä- tai hakefirmoille.
Markku Pulkkinen
Jussi Ryhäsen työajasta puolet kuluu moottorisahan tai raivaussahan kahvoissa. Muun ajan hän työskentelee ajokoneen hytissä.

Rekat ja henkilöautot suhahtelevat Ponssen harvesterin vieritse moottoritiellä Janakkalan Viralassa. Tieliittymään rakennetaan uusi pysäköintialue ja bussipysäkki työmatkapendelöijiä varten. Janakkalan savotta on varsin tyypillinen metsäyrittäjä Jussi Ryhäsen työmaa.

"Teen töitä lähinnä kaupungeissa, taajamissa ja teiden varsilla. Tilaukset maanrakentajilta tulevat yleensä melko nopealla aikataululla. Viikon päästä tarjouspyynnöstä pitää olla usein jo työmaalla", Ryhänen kertoo.

Nopea toiminta ei ole 56-vuotiaalle yrittäjälle ongelma. Pääosin maanrakentajista koostuvaa asiakaskuntaa halutaan palvella mahdollisimman hyvin. Ryhäsen työviikko alkoi pikaisella puunkaatokomennuksella Espoon Otaniemessä, jossa rakennetaan pääkaupunkiseudun Raide-Jokeri-raitiotietä.

Janakkalan työmaa kestää parisen viikkoa. Homma alkoi raivaussahalla tehdyllä ennakkoraivauksella. Vasta muutaman päivän jalkatyön jälkeen harvesteri ja ajokone pääsivät tienvierusmetsään.

Ryhäsen konekalusto on keskikokoista. Harvesterina palvelee Ponsse Ergo vuodelta 2008 ja ajokoneena John Deere 1110 D samalta vuodelta. Molempiin koneisiin on kertynyt 20 000 tuntia, joten kiinteät kustannukset ovat hallinnassa.

Harvesterin kuljettajapalvelut Ryhänen ostaa alihankintana riihimäkeläiseltä yrittäjältä, Paavo Leppäseltä.

"Yhteistyö Paavon kanssa toimii hyvin. Hän on samanlainen projektimies kuin minä. Kun on paljon hommia, töitä tehdään kelloon katsomatta, sillä asiakas haluaa päästä rakentamaan mahdollisimman nopeasti. Hiljaisempina aikoina vedetään henkeä", Ryhänen kuvailee.

Hyvien kuljettajien löytämistä Ryhänen pitää haasteellisena. Suoraan koulun penkiltä löytyy harvoin riittävän taitavia kuskeja.

Metsäkoneyrittäjä pitää monipuolisista töistään. On pitänyt jo 25 vuotta. Hän oli metsäteknikoksi valmistuttuaan aluksi töissä Helsingin yliopiston Viikin kampuksella, mutta huomasi, että yliopiston verkkainen työtahti ei sovi hänen luonteelleen.

Välillä Ryhänen on tehnyt moottorisahahakkuuta ja -harvennusta myös metsissä. Saaristosavottakin on koettu Espoon edustalla. Metsäkoneet hän hankki 15 vuotta sitten.

Vaikka Etelä-Suomessa on paljon yhdyskuntarakentamista, ei yrittäjän leipä ole liian herkässä.

"Tämä vuosi on ollut varsinaista aaltoliikettä. Suunnilleen joka toinen kuukausi on ollut vilkas ja joka toinen hiljainen. Nyt syksyllä mennään taas kovaa."

Talvisin Ryhänen tekee usein aliurakointia isommalle metsäkoneyritykselle metsissä. Tänä vuonna sekin työ jäi kehnon talven ja metsäteollisuuden lakkojen vuoksi kokonaan pois.

Isoja maarakennusliikkeitä Ryhänen pitää varsin hyvinä ja luotettavina yhteistyökumppaneina. Yksityisille ihmisille hän ei puunkaatopalveluita tarjoa.

Ryhänen ostaa rakentamisen alta kaadettavat puut yleensä itselleen ja myy ne metsä- tai hakefirmoille. Joskus hän hoitaa työmaa-alueella myös kantojen noston. Etenkin energiapuuta kertyy paljon taajamien lähimetsien ja risukoiden raivauksesta. Raivaamista varten Ryhänen hankki äskettäin ajokoneeseen giljotiinikouran.

"On asiakkaallekin yksinkertaisempaa, että minä hoidan puukaupan, koska teen sitä joka kuukausi."

Suomen hallitus on luvannut elvyttävää infrarakentamista tuleville vuosille. Ryhänen ei laske kovin paljon tämän lupauksen varaan. Päättäjille Ryhäsen esittää toiveen investoinnit paremmin mahdollistavasta verotuksesta.

"Tuloverotus vie hyvänä vuonna kertyvästä voitosta niin suuren osan, että isompaan koneinvestointiin ei jää rahaa. Pitäisi olla niin, että yritystä verotetaan vasta silloin, kun kassaan kertyneitä varoja otetaan ulos", Ryhänen ehdottaa.

Isoja investointeja Ryhäsellä ei tällä hetkellä ole suunnitteilla. Kuormatraktorin eturenkaiden ja telojen vaihtoon kului viime vuonna 20 000 euroa.

Markku Pulkkinen
Harvesterin kuljettaja Paavo Leppänen katkoo nuorta männikköä moottoritien luiskalla Janakkalan Viralassa. Kaikki autoilijat eivät valitettavasti kunnioita työmaiden kohdilla olevia 80 kilometrin nopeusrajoituksia.

Tmi Metsäalan Ammattipalvelut Jussi Ryhänen

  • Kotipaikka Nurmijärvi.
  • Perustettu 1995.
  • Raivaa metsää asuin- ja tierakentamisen alta.
  • Toimii Uudenmaan ja Etelä-Hämeen alueilla.
  • Kalustoon kuuluvat Ponsse Ergo -harvesteri (vm. 2008) ja John Deere 1110 D -kuormatraktoria (vm. 2008) sekä moottorisahoja ja raivaussaha.
  • Työllistää yrittäjän lisäksi yhden alihankkijan.

Lue lisää

Aarre: 54-vuotta metsurina työskennellyt Jaakko Pessinen kuntoutuu nyt sairauskohtauksesta – ”Terveyden arvon ymmärtää kokonaan vasta sitten, kun sen on menettänyt”

Aarre: Metsäpalstat Savossa ovat uutisankkuri Matti Röngälle suuri nautinto: "En tule niistä suuria kantotilejä kuittaamaan"

Metsätöissä ollut 74-vuotias mies kuoli Lapinlahdella – jäi kaatuneen puun alle

Metsä antaa Pohjois-Karjalaan muuttaneille veljeksille tuloja ympäri vuoden: "Suomi elää metsästä, hakkuiden rajoittaminen ilmastosyistä olisi erittäin lyhytnäköistä"