Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Katso video: Täällä vaalitaan suomalaista traktoriperinnettä

    Vanhat Valmetit -yhdistys kokoaa yhteen kotimaisen traktorin harrastajat ja järjestää tapahtumia veteraanitraktoreista kiinnostuneille. Suomalaisen traktoriperinteen vaaliminen on yhdistykselle kunnia-asia.
    Vanhat Valmetit -yhdistyksen yli 300 neliön kerhotila on Nurmijärvellä. Traktorit ovat uuden veroisessa kunnossa, pikku-Valmetiin kipuava Kimmo Kirveslahti kertoo.
    Vanhat Valmetit -yhdistyksen yli 300 neliön kerhotila on Nurmijärvellä. Traktorit ovat uuden veroisessa kunnossa, pikku-Valmetiin kipuava Kimmo Kirveslahti kertoo. Kuva: Sanne Katainen
    Kimmo Kirveslahti lupaa, että Vanhojen Valmettien väkeä voi tavata alan näyttelyissä heti, kun korona on selätetty.
    Kimmo Kirveslahti lupaa, että Vanhojen Valmettien väkeä voi tavata alan näyttelyissä heti, kun korona on selätetty. Kuva: Sanne Katainen

    Valmet-traktori on keskeinen osa suomalaista maataloushistoriaa. Lukemattomat ovat ne kerrat, kun punaisen tai keltaisen Valmetin penkille istahtaminen ensi kertaa on sytyttänyt traktorikipinän.

    Valmet-perinnettä Suomessa vaalivat lukemattomat traktoriharrastajat, mutta virallisemmin perinteestä huolehtii Vanhat Valmetit -yhdistys, kertoo yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Kimmo Kirveslahti.

    ”Yhdistyksen tarkoituksena on lyhyesti sanottuna vaalia traktorikulttuuria ja -perinteitä. Keräämme talteen Valmet-traktoreiden perinnetietoa ja historiaa.”

    Vuonna 2003 perustettuun yhdistykseen kuuluu 1 140 jäsentä. Yhdistyksen toimintaa koordinoi 6-jäseninen hallitus.

    ”Yhdistyksen perustamisvaiheessa aktiivisimpana toimi kunniapuheenjohtaja Jan Mannfors. Itse olen jäsen numero 12”, yli 10 vuotta puheenjohtajana toiminut Kirveslahti kertoo.¨

    Vanhoissa traktoreissa on aitoa 50-luvun henkeä.
    Vanhoissa traktoreissa on aitoa 50-luvun henkeä. Kuva: Sanne Katainen

    Vanhat Valmetit -yhdistyksen tukikohta on Nurmijärvellä sijaitseva kerhotila ja aktiivinen toiminta painottuu pitkälti eteläiseen Suomeen. Jäseniä on kuitenkin ympäri maan ja jopa ulkomailta.

    ”Saksassa ja Ruotsissa on jäseniä. Jäsenkunnassa on myös paljon naisia”, Kirveslahti kertoo.

    Kerhon tilat Nurmijärvellä ovat näyttävät, sillä hallitilaa on yli 300 neliötä. Reilunkokoiset kokoontumistilat ovat hallin yläkerrassa. Pöydän ympärille sopii 15 henkeä.

    Hallissa on esillä traktoreita ja tekniikkaa ja siellä ovat myös Kirveslahden omat Valmetit.

    ”Viistoistanen, kaksikymppinen, turbotettu 361, viiskuusvitonen ja erikoisuutena Valmetin laituritraktori eli B10, joita tehtiin vain 88 kappaletta”, Kirveslahti kertoo.

    Veteraanikerho on kerännyt laajan kokoelman kotimaisen traktorivalmistuksen historiaa kerhotilojen yläkertaan.
    Veteraanikerho on kerännyt laajan kokoelman kotimaisen traktorivalmistuksen historiaa kerhotilojen yläkertaan. Kuva: Sanne Katainen

    Rekkahuoltoja pääkaupunkiseudulla tekevää Truck Service Finlandia päivätyönään pyörittävä mies hurahti Valmeteihin Valmet 20:n myötä.

    ”Viistoistanen tai kaksikymppinen piti saada ja sainkin hankittua Valmet 15:n vuosimallia -54. Maksoin myyjälle ensin, ettei kukaan vaan pääse väliin ja hain traktorin vasta sen jälkeen. Tämä oli vuonna 1992 tai -93”, Kirveslahti muistelee iloisena.

    Aktiiviselta veteraanikoneharrastajalta löytyy myös Valmet Terri -telamaasturi sekä useita Sisun kuorma-autoja.

    Vanhat Valmetit -yhdistys toimii läheisessä yhteistyössä Valmetin perillisen Valtran kanssa. Kirveslahti kiittää yhdistyksen pääsponsoria tuesta.

    Ensimmäiset Valmetit olivat bensakäyttöisiä. Dieselaikaan alettiin siirtyä 1950-luvun puolivälin jälkeen
    Ensimmäiset Valmetit olivat bensakäyttöisiä. Dieselaikaan alettiin siirtyä 1950-luvun puolivälin jälkeen Kuva: Sanne Katainen

    Seitsemänkymppisiään tänä vuonna juhliva Valtra on auttanut yhdistystä perinteen vaalimisessa. Kirveslahtea harmittaa, kun koronapandemia estää näyttävät juhlallisuudet.

    Linnavuoren moottoritehdas on myös luovuttanut Vanhat Valmetit -yhdistykselle perinnemateriaalia. Nurmijärven kerhotiloista löytyy peräti 24 erilaista Valmetin moottoria.

    ”Niistä kuusi on sarjanumerolla 1. Loput on suoraan linjalta otettuja ja käyttämättömiä”, Kirveslahti sanoo.

    Kirveslahti lupaa, että Vanhojen Valmettien väkeä voi tavata alan näyttelyissä heti, kun korona on selätetty.

    Riihimäellä järjestettävä Rauta ja Petrooli -näyttely on yhdistyksen ohjelmassa säännöllisesti ja myös pohjoisemmassa Suomessa järjestetään toimintaa.

    ”Teemme paljon yhteistyötä Masinistien ja Weteraanimoottorikerho Wanha Woiman kanssa. Lisäksi järjestämme kerhomatkoja alan kohteisiin.”

    Korona-aikana voi tutustua yhdistyksen sen verkkosivuilla osoitteessa www.vanhatvalmetit.fi. Siellä kerrotaan tulossa olevista tapahtumista ja toiminnasta ja jäseneksikin voi hakeutua sitä kautta.