Komissio suunnittelee kotieläintuotannon poistamista vienninedistämisrahojen hakukriteereistä – "Diskriminoidaan tiettyjä tuotteita"
Maatalouspiireissä on käynnissä kova kiista siitä, täyttäisikö kotieläintuotanto menekinedistämisen kriteerit.
Ympäristökomissaarin mukaan vienninedistämisvaroja ei voisi jatkossa myöntää kotieläintuotteille. Kuva: Markku VuorikariKeskustelu kotieläintuotannon kestävyydestä on kuohuttanut EU:n maatalouspiirejä.
Ympäristökomissaari Frans Timmermans ehdottaa, että kotieläintuotanto ei olisi jatkossa mukana ruokatuotteiden menekinedistämisvarojen hakukriteeristössä.
Asia on tullut ilmi komission sisäisissä palavereissa, MTK:sta ja EU:n tuottajien kattojärjestöstä Copa-Cogecasta kerrotaan.
"Toistaiseksi epäselvää on se, saisiko vienninedistämisvaroja jakaa jatkossa vain kestävästi tuotetuille kasviksille ja hedelmille", MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios valaisee käynnissä olevaa keskustelua.
Komission menekinedistämisrahan tarkoitus on avata jäsenmaiden ruokavientiä EU:n rajojen ulkopuolelle. Rahoituksella lisätään EU:n ruokatuotteiden kilpailukykyä ja kulutusta ympäri maailmaa.
"Timmermansin lausunnossa diskriminoidaan tiettyjä tuotteita ilman, että tuotteiden kestävyyttä on arvioitu. Kotieläintuotannostakin löytyy monia toimintatapoja", Ninios sanoo.
Komission tavoitteena on uudistaa menekinedistämisen kriteerejä kuluvan vuoden aikana. "Kummallista, että Timmermansin tavoite on muokata niitä ennen kuin perusteellinen arviointi on tehty", Ninios ihmettelee.
Niniosin mukaan komission tulisi rakentaa osaksi hakuprosessia kestävän ruuantuotannon kriteerit. Sitä kautta menekinedistämisrahojen hakijoita saataisiin motivoitua siirtymään kestäviin toimintatapoihin. Mitään tuotteita ei kuitenkaan tulisi rajata suoraan pois.
"Timmermansin mielipide on hyvin vahvasti tunteisiin perustuva ja lyhytkatseinen. Parempi vaihtoehto olisi, jos alussa osa budjetista ohjattaisiin kestävälle tuotannolle, ja viiden vuoden päästä vaikka kaikki. Silloin yrityksillä olisi kannuste siirtyä kestäviin toimenpiteisiin."
Kokonaisbudjetti ruokatuotteiden menekinedistämiseen EU:n sisämarkkinoille ja sen ulkopuolelle oli viime vuonna 200 miljoonaa euroa. Tämän vuoden rahoitus on vielä auki, mutta se supistunee brexitin myötä.
"Tavoitteena on, että suomalaiset alan yritykset täyttäisivät menekinedistämisen kriteerit myös jatkossa", Ninios toteaa.
Euroopan unioni myönsi joulukuussa Ruokatiedolle kolmen miljoonan euron rahoituksen vienninedistämiskampanjaan Kiinan markkinoilla.
Varat käytetään viestinnän ja markkinoinnin tehostamiseen. Mukana hankkeessa ovat Ruokatiedon jäsenyritykset HKScan ja Atria.
Kampanjan kohderyhmiä ovat vähittäiskauppa- ja suurkeittiöasiakkaat Kiinan neljässä suuressa kaupungissa Beijingissä, Shanghaissa, Zhengzhoussa ja Chongqingissä.
Tätä ennen samaisia varoja on saanut Pro Luomu Oy kotimaan luomumenekin edistämiseen.
Lue myös:
Muokattu 30.1. klo 10.45 korjaamalla Thimjos Niniosin nimi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

