Suomelle ensimmäistä kertaa EU-rahoitusta ruokaviennin vauhdittamiseen – luvassa kolme miljoonaa euroa sian- ja siipikarjanlihan vientihankkeeseen
Ruokatiedon saamalla rahoituksella edistetään sian- ja siipikarjanlihan vientiä Kiinaan.
Menekinedistämisrahan toivotaan tuovan mahdollisuuksia siipikarjanlihan tuottajille. Kuva: Kari SalonenEuroopan unioni on myöntänyt Ruokatiedolle kolmen miljoonan euron rahoituksen vienninedistämiskampanjaan Kiinan markkinoilla.
Varat käytetään viestinnän ja markkinoinnin tehostamiseen. Mukana hankkeessa ovat Ruokatiedon jäsenyritykset HKScan ja Atria.
Tavoitteena on lisätä kuluttajien tietoisuutta eurooppalaisista sian- ja siipikarjanlihatuotteista Kiinassa. Kampanjan kohderyhmiä ovat vähittäiskauppa- ja suurkeittiöasiakkaat Kiinan neljässä suuressa kaupungissa Beijingissä, Shanghaissa, Zhengzhoussa ja Chongqingissä.
Viestintäkampanjalla halutaan korostaa EU:ssa ja Suomessa tuotetun sian- ja siipikarjanlihan turvallisuutta, jäljitettävyyttä ja hyvää makua.
”Kiina on yksi lupaavimmista ja houkuttelevimmista markkinoista kasvavalle EU:n maataloustuotteiden viennille. Suomi on tehnyt hyvää vienninedistämistyötä Kiinassa ja kampanjamme jatkaa tätä työtä”, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi tiedottaa.
Euroopan komissio esitti alkuvuonna runsaan 200 miljoonan euron kokonaisbudjettia ruokatuotteiden menekinedistämiseen EU:n sisämarkkinoille ja sen ulkopuolelle.
Viime vuosina EU:n menekinedistämisrahoitusta on päätynyt eniten Ranskaan, Puolaan, Italiaan ja Kreikkaan. Ensi vuonna varat ovat laskussa brexitin takia.
"Ensi vuoden budjettia ei ole lyöty vielä lukkoon, mutta se tulee laskemaan jonkin verran jo brittien poistumisen takia", MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios kertoo.
ProLuomu sai samaisesta rahoitustyökalusta viime vuonna miljoonan euron rahoituspotin. Toimenpiteet oli suunnattu kotimaan luomumenekin edistämiseen. Nyt Suomi sai ensimmäistä kertaa EU-menekinedistämisvaroja viennin vauhdittamiseen.
Menekinedistämisvaroja saaneet tahot ovat läpäisseet tiukan seulan. Ruokatiedon vastaavaa hanketta on haettu aiemmin Food From Finland -ohjelman kautta – kuitenkaan onnistumatta.
Markkinointiprojektin toivotaan tuovan uusia mahdollisuuksia Euroopan maanviljelijöille ja elintarviketeollisuudelle.
"Tämä antaa positiiviset tulevaisuuden näkymät suomalaisille sian- ja siipikarjanlihan tuottajille", Ninios kertoo.
Kolmesta miljoonasta eurosta yritysten omarahoitusosuus on noin 600 000 euroa.
"Tämän hankkeen puitteissa tavoitteemme on tehdä useamman vuoden kestävä ja monipuolisesti Kiinan markkinoilla näkyvä kampanja. Atria on vienyt sianlihaa jo useamman vuoden ajan Kiinaan, ja tämä yhteinen markkinointiponnistus antaa meille leveämmät hartiat edelleen vahvistaa Kiinan vientiämme", Atrian vientipäällikkö Jani Vänskä sanoo.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

