Fazer ylsi pandemian keskellä hyvään tulokseen – yhtiö hakee johtavaa asemaa kasvipohjaisten tuotteiden markkinoilla ja harkitsee listautumista pörssiin
Fazer kaksinkertaistaa kuluvan vuoden aikana Lahden ja Lindköpingin kauramyllyjen kapasiteetin.
Fazerin konserninjohtaja Christoph Vitzthum on tyytyväinen yhtiön hyvästä tuloksesta poikkeuksellisen vuoden aikana. Kuva: Kari SalonenFazer-konsernin vuoden 2020 tulos oli koronapandemiasta huolimatta hyvä. Konsernin liikevaihto pysyi vuonna 2020 edellisvuoden tasolla ja yhtiön kannattavuus parani.
Vuoden 2020 tammikuussa Fazer myi konserniin kuuluneen Fazer Food Services -yrityksen ja suuntasi toimintaansa aiempaa voimakkaammin kuluttajatuotteisiin. Konsernin leipomo- ja makeisliiketoiminnan markkina-asema vahvistuikin viime vuonna.
Leipomoliiketoiminnan liikevaihto pysytteli viime vuonna lähellä vuoden 2019 tasoa. Makeisissa liikevaihto sen sijaan laski koronarajoitusten myötä. Rajoitukset osuivat kahvilatoimintaan ja laskivat myös esimerkiksi irtokarkkien kysyntää.
Kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvän Fazer Life Stylen liikevaihto kasvoi viime vuonna runsaalla kymmenellä prosentilla. Kasvu johtui Kaslinkin liiketoiminnan ostamisesta.
Fazer tähtää tulevana vuonna kasvipohjaisten tuotteiden markkina-aseman vahvistamiseen. Konserninjohtaja Christoph Vitzthum kertoo yhtiön tiedotteessa, että tavoitteena on tulla yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista kasvipohjaisten elintarvikkeiden tuottajista.
Kasvipohjaisten tuotteiden markkinoiden kasvua haetaan muun muassa innovaatiotyöllä ja yritysotoilla. Vuonna 2021 valmistuu xylitol-tehdas, joka käyttää raaka-aineenaan kauran kuorta.
Lahdessa ja Ruotsin Lidköpingissä sijaitsevien kauramyllyjen kapasiteetti on määrä kaksinkertaistaa kuluvan vuoden aikana. Yhtiö kertoo kauran pysyvän jatkossakin tärkeänä osana liiketoimintaa.
Yrityksen osakaspohjan laajentamiseksi suunnitellaan mahdollista pörssilistautumista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
