Tuottajat palkittiinvuoden markkinointiteosta
Tuottajien marraskuinen ruuanmyyntitempaus on palkittu vuoden 2012 markkinointitekona.
Palkinnon myönsivät torstaina Helsingissä Markkinointi & mainonta -lehti ja Mark Suomen markkinointiliitto.
Palkinto annetaan markkinointiteolle, joka luo uutta. Palkitsijoiden mielestä tuottajajärjestöjen tempaus täytti kriteerin kirkkaasti, saavutti valtavasti myönteistä julkisuutta ja aloitti laajan yhteiskunnallisen keskustelun.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC kampanjoivat 14. marraskuuta kymmenessä kaupungissa. Tuottajat myivät naudan paistia, porsaan palapaistia, kananmunia, perunoita ja ruisleipää tuottajahintaan. Kampanjan iskulause oli: Miksi se, joka tekee eniten, saa vähiten?
”Tavoitteena oli tuoda esille maataloustuottajien heikentynyt taloudellinen tilanne, tuottajien saama vähäinen osuus ruuan hinnasta ja herättää yhteiskunnallista keskustelua tilanteesta. Tavoitteet täyttyivät ja kampanja sai puolelleen suomalaisten tuen”, palkinnon vastaanottanut MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen sanoi.
MTK:n järjestöjohtaja Matti Voutilainen kiittää kaikkia tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen osallistuneita tuottajia, toimihenkilöitä ja yhteistyökumppaneita.
”Porukka teki kovan työn ja hienon kampanjan”, kiittelee myös MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.
”Palkinto on hieno huomionosoitus ennen kaikkea suomalaiselle ruualle ja sen tekijöille.”
”Toivottavasti se lisää keskustelua ruuasta ja ruokamarkkinoiden toimivuudesta. Siinä keskustelussa tuottajilla ei ole kuin voitettavaa.”
Kampanjan idea ja toteutus syntyivät pääasiassa MTK:ssa ja SLC:ssä. Idea ruuan myynnistä tuottajahintaan tuli MTK-Satakunnan toiminnanjohtaja Markku Pärssiseltä. Iskulauseen keksi kampanjamateriaalia tuottaneen Mainostoimisto KEDM:n copy Anna-Kaisa Mannonen. Helsingin Narinkkatorin päätapahtuman tuottajana toimi Herkkujen Suomi -tapahtuman tuottaja Antti Närhi.
HEIKKI VUORELA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
