TE: Turun tunnin junan johtajat saaneet jo 1,4 miljoonalla palkkaa ja palkkioita
Kiistellyn junahankkeen toimitusjohtaja ja hallitus ovat ehtineet saada jo suunnitteluvaiheessa tuntuvasti palkkaa ja palkkioita. Toimitusjohtaja Pekka Ottavainen sai viime vuonna tulospalkkiota 27 900 euron edestä.
Toimitusjohtajalle ja hallitukselle on maksettu joulukuun alusta 2020 vuoden 2023 loppuun ulottuvilla kolmella tilikaudella tuntuvasti palkkaa ja palkkioita. Tavoitteena on, että hanke olisi maalissa lopullisesti vuonna 2032. Kuvituskuva Salon juna-asemalta. Kuva: Sanne KatainenTurun tunnin juna -hankeyhtiön eli nykyisen Länsirata oy:n toimitusjohtajalle ja hallitukselle on maksettu kolmen tilikauden aikana yhteensä 1,4 miljoonan euron edestä palkkaa ja palkkioita, kertoo Talouselämä.
Tilinpäätösten mukaan yhtiön toimitusjohtaja on saanut 4.12.2020 alkaen yhteensä yli puoli miljoonaa euroa palkkaa ja palkkioita. Pekka Ottavainen aloitti toimitusjohtajana heinäkuussa 2021, ja häntä ennen tehtävässä toimi väliaikaisesti Laura Kuistio.
Toimitusjohtajan tulospalkkio vuodelta 2023 oli 27 900 euroa, ja muun johtoryhmän ja henkilöstön tulospalkkiot olivat yhteensä 38 846 euroa. Tilinpäätöksen mukaan yhtiön työntekijöiden lukumäärä oli tilikaudella 2023 keskimäärin neljä.
Pekka Ottavainen kertoo Talouselämälle, että yhtiö noudattaa tulospalkkioiden ja palkkauksen osalta valtion omistajapoliittista periaatepäätöstä. Yhtiö kuuluu tässä alimpaan palkitsemisluokkaan, jossa suurin tulospalkkio voi lähtökohtaisesti olla enintään 15 prosenttia vuosiansioista.
Länsiradan hallituksessa on 13 jäsentä, ja heidän kuukausikohtaiset palkkionsa vuonna 2023 olivat 116 400 euroa ja kokouspalkkiot 154 200 euroa.
Tunnin juna eli 78 minuutin matka Helsingin rautatieasemalta Turun rautatieasemalle jäi ilman EU-tukea, mutta pääministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan hanke toteutuu. Länsirata oli hakenut radan kehittämiseen 176 miljoonaa euroa.
Länsiradan tekemän ratasuunnitteluvaiheen kokonaiskustannukset ovat noin 75 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 2,8–3 miljardia euroa.
Hankeyhtiön osapuolet ovat suunnitteluvaiheessa Suomen valtio, Turun kaupunki, Espoon kaupunki, Helsingin kaupunki, Salon kaupunki, Lohjan kaupunki, Vihdin kunta sekä Kirkkonummen kunta.
Talouselämä kertoi aiemmin tänä vuonna, että toimitusjohtaja Pekka Ottavainen sai vuonna 2022 kymmenien tuhansien eurojen tulospalkkiot.
Talouselämä: Kiistellyn Turun tunnin junan johtajat saaneet jo kunnon tilin – 1,4 miljoonaa euroa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







