Sähköauton yksi ominaisuus voi yllättää ikävästi talvikelillä – autoa kannattaa säätää, jos se on mahdollista
Fysiikan lait pätevät autoa pysäytettäessä ja mutkiin ajettaessa käyttövoimasta riippumatta.
Pohjola Vakuutuksen mukaan sähköautoille sattuu talviaikana samantyyppisiä vahinkoja kuin bensiini- ja dieselautoille. Kuva: Sanne KatainenSähköauton omistaja voi yllättyä talviolosuhteissa muustakin kuin toimintamatkan lyhentymisestä kovilla pakkasilla. Pohjola Vakuutus kertoo, että takavetoisuus ja niin sanottu rekuperaatio voivat saada painavan ja tehokkaan sähköauton lähtemään käsistä liukkaalla kelillä.
Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan sähköautoille sattuu talviaikana samantyyppisiä vahinkoja kuin muillekin käyttövoimille. Sähköautoissa on kuitenkin yksi bensa- ja dieselautoista erottava ominaisuus, joka saattaa hämmästyttää etenkin uutta sähköauton omistajaa.
Kovemmassa vauhdissa auto saattaa lähteä luisuun, kun jalan nostaa kaasulta.
"Sähköauto saattaa jarruttaa voimakkaasti, kun jalka nostetaan kaasulta. Ilmiössä on kyse rekuperaatiosta eli jarrutusenergian talteenotosta. Takavetoiset autot jarruttavat takapyörillä, joten on vaarana, että auto lähtee luisuun ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmistä huolimatta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.
Hiljander vinkkaa, että rekuperaatiota kannattaa säätää pienemmäksi tai ottaa mielellään kokonaan pois päältä kovin liukkaalla kelilä, jos se vaan on mahdollista.
Painava auto vaatii kuljettajalta tarkkaavaisuutta ja ennakointia huonolla kelillä. Ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät toimivat hyvin uusissa autoissa, mutta liikaa niihin ei kannata luottaa.
"Järjestelmät ovat hyviä ja luotettavia ja siitä syystä ne voivat antaa liiallisen turvallisuuden tunteen: kuski ajattelee selviävänsä tilanteesta kuin tilanteesta. Kannattaa muistaa, että fysiikan lait pätevät silti autoa pysäytettäessä ja mutkiin ajettaessa”, Hiljander sanoo.
Sähköauton paino, tehokkuus ja kuljettajan ajotapa voivat kuluttaa renkaita nopeammin kuin polttomoottoriautolla ajettaessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








