
Kireä pakkanen koettelee autoja ja kuljettajia − näin ehkäiset kylmyyden aiheuttamat haasteet
Sekä polttomoottori- että sähköautoilla pakkasongelmat liittyvät usein käynnistysakkuun.
Kovilla pakkasilla matkan keskeytymiseen kannattaa varautua riittävillä vaatteilla myös lyhyillä matkoilla ja taajamissa. Kuva: Jaana KankaanpääKireät pakkaset ovat hyydyttäneet autoja ja työllistäneet Autoliiton tiepalvelua. Lyhyillekin matkoille kannattaa siten varautua riittävillä vaatteilla.
”Viikon aikana tiepalvelukeskukseen on tullut avunpyyntöjä moninkertainen määrä tavalliseen verrattuna”, vahvistaa AL-palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Lehtinen.
Lehtisen mukaan Autoliitto varautui koviin pakkasiin ennalta hälyttämällä kaiken mahdollisen työvoiman paikalle. Silti apua on joutunut odottamaan tavallista pidempään.
Lehtisen mukaan autot ovat todella kovilla yli 30 asteen pakkasessa. Jos vain mahdollista, kannattaa auto jättää käynnistämättä ja tehdä etätöitä.
Useimmiten ongelmat liittyvät auton käynnistysakkuun, joka ei lataudu kylmänä kunnolla. Sen virran vähyys aiheuttaa ongelmia sekä polttomoottorilla että sähköllä toimiville autoille.
”Kylmällä kaudella lähes puolet kaikista avustuksistamme liittyvät käynnistysongelmiin. Laadukas akkulaturi on varsin edullinen apu ja sitä kannattaa käyttää säännöllisesti”, Lehtinen vinkkaa.
Virtaongelmia helpottaa myös akkulämmitin. Sellaisen hankintaa kannattaa harkita, jos autoa joutuu käyttämään pakkasilla.
Ennen ajoon lähtemistä auto ja moottori on hyvä esilämmittää. Polttomoottorilla toimivaa autoa on hyvä myös käyttää tyhjäkäynnillä hetki, että öljyt ehtivät lämmitä.
Tärkeää on, että auto on huollettu asianmukaisesti. Silloin sen nesteet eivät jähmety tai jäädy pakkasella. Myös renkaiden ilmanpaineita pitää pakkasilla tarkkailla.
Esilämmityksen ansiosta sähköautoilu sujuu talvellakin, mutta toimintamatkan putoamiseen on syytä varautua. Kuva: Sanne KatainenSähköautoilla talviajoon liittyy toimintamatkan putoaminen. Kovimmilla pakkasilla se jää usein puoleen WLTP-mittauksen mukaisista arvoista.
Sähköautoilijoiden keskustelupalstoilla talviautoiluun suhtautuminen on selkeän kaksijakoista.
Osa sähköautoilijoista on kypsynyt matkan varrella olevien latureiden toimintaongelmiin, hitaaseen lataustehoon, latausluukkujen jäätymiseen ja toimintamatkan puolittumiseen.
Suurempi osa sähköautoilijoista näyttäisi sopeutuneen myös talviajoon. Ongelmiin on silti syytä varautua.
Lehtinen muistuttaa, että kovilla pakkasilla tienvarteen hyytynyt auto kylmenee hetkessä.
”Nyt on tärkeää ottaa lyhyellekin matkalle lämmintä vaatetta, kuten kunnon talvitakki, toppahousut, pipo, hanskat, kaulaliina ja paksupohjaiset kengät. Siis sellaiset vaatteet, joilla pärjää tarvittaessa ulkona jonkin aikaa.”
”Vaikka olisi taajamassa, niin kevyessä vaatetuksessa tulee äkkiä hätä. Syrjäseudulla, jossa apu saattaa tulla hyvinkin pitkän matkan takaa, tilanne voi muuttua jopa vaaralliseksi”, Lehtinen painottaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





