Panimoliitto: Suomalaiset eivät juo mietoja ja limsaa entiseen tahtiin
Panimoliitto haluaa, että uusi alkoholilaki ja veronkorotus astuvat voimaan samaan aikaan.
Maaliskuun loppuun mennessä Panimoliiton jäsenyritykset myivät olutta noin 285 miljoonaa litraa. Kuva: Markku VuorikariPanimojuomien myynti Suomessa on vähentynyt. Vastaavasti limsat ja kivennäisvedet maistuvat aikaisempaa enemmän.
Kansalaiset joivat olutta, siideriä, lonkeroa sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä noin 573 miljoonaa litraa tammi–syyskuussa.
Määrä on hieman vähemmän kuin vastaan aikaan viime vuonna, Panimoliitto kertoo. Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntilukuihin.
Maaliskuun loppuun mennessä yritykset myivät olutta noin 285 miljoonaa litraa, pudotusta edelliseen vuoteen noin 2 prosenttia.
Siideriä kaupattiin aavistus vähemmän kuin vuosi sitten: Runsas 22 miljoonaa litraa.
Lonkeron suosio oli hienoisessa kasvussa. Sitä myytiin lähes 180 miljoonaa litraa, mikä on 1,5, prosenttia enemmän kuin aikaisemmin.
Virvoitusjuomia myytiin lähes 180 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 1,2 prosenttia. Myös kivennäisvesin myynti kasvoi hieman. Kivennäisvesiä myytiin 58,7 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 0,7 prosenttia.
Panimoliiton mielestä uusi alkoholilaki ja veronkorotus pitäisi tulla voimaan yhtä aikaa.
Alalla on pelko siitä, että ensin nostetaan veroja ja mitään uutta lakia ei tulekaan, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.
Hänen mukaansa veronkorotus uhkaa vesittää alkoholilain kokonaisuudistuksen, joka parantaisi kotimarkkinan kilpailukykyä ja hillitsisi rajakauppaa.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat Hartwall, Momentin Group, Olvin, Red Bull, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
